EHD2022 somekuva1 pieni

Euroopassa kampanjoidaan kestävän kulttuuriperinnön puolesta vuonna 2022

,

Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä vietetään joka vuosi ympäri Euroopan tuhansin tapahtumin. Vuoden 2022 teema Kestävä perintö kutsuu tekoihin kestävän kulttuuriperinnön ja huomisen puolesta.

Kestävä perintö nostaa esille kestävää kulttuuriperintöä ja tekoja huomisen puolesta – tapahtumissa esitellään vanhan korjaamista, ympäristön hoitamista ja paikallista toimintaa. Ensi vuonna koko 50 maan European Heritage Days -ohjelma, Suomessa Euroopan kulttuuriympäristöpäivät, kampanjoi yhdessä kestävän perinnön puolesta.

Kulttuuriperintö on läsnä kaikkialla: maaseudulla ja kaupungissa, maisemassa ja tarinoissa, arjessa ja juhlassa. Se luo viihtyisää elinympäristöä, antaa juuret ja merkityksen meille. Kulttuuriperinnön säilyminen monipuolisena myös tuleville polville tarjoaa kasvualustan hyvinvoinnille ja luovuudelle. Kulttuuriperinnön vaaliminen on kestävää kehitystä parhaimmillaan.

Mikä on teidän tekonne huomisen puolesta?

Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä vietetään Suomessa joka vuosi satojen kävelykierrosten, retkien, työpajojen, näyttelyiden ja kampanjoiden muodossa. Tapahtumia järjestävät museot, kirjastot, koulut ja erilaiset yhdistykset, kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita järjestämään ohjelmaa kulttuuriympäristöpäiville.

Kulttuuriympäristöpäiviä vietetään 5.–11.9.2022, mutta tapahtumia voi järjestää myös muina ajankohtina. Yleisötapahtumien lisäksi kulttuuriperintöä voi juhlia myös verkossa, etänä ja omatoimisesti. Kaikki tapahtumat kootaan yhteiseen tapahtumakalenteriin.

Ensi vuoden teeman hengessä järjestäjiä kannustetaan pohtimaan, mikä on heille tärkeää kulttuuriperintöä, jota he haluavat vaalia ja nostaa esille? Millaisia tekoja voisi tehdä huomisen puolesta? Kestävyyttä voi edistää osaamisen ja taitojen ylläpidolla ja välittämisellä, olemassa olevan kunnostamisella, materiaalien uudelleen hyödyntämisellä ja luonnon monimuotoisuuden lisäämisellä. Paikallisten kohteiden esittelyllä saadaan niille puolustajia myös tulevaisuudessa.

Euroopan maat toimivat yhdessä kestävän kulttuuriperinnön puolesta

Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä, englanniksi European Heritage Days, vietetään 50 Euroopan maassa ja vuosittain yli 30 miljoonaa ihmistä osallistuu lähes 80 000 tapahtumaan. Suomen Kestävä perintö -teema on osa yhteistä eurooppalaista teemaa, sillä ympäri Euroopan tarkastellaan vuonna 2022 kestävää kehitystä ja sen näkökulmia perintöömme teemalla Sustainable Heritage.

Päiviä vietetään Euroopan neuvoston ja Euroopan komission aloitteesta. Suomessa kulttuuriympäristöpäiviä koordinoivat Museovirasto, Opetushallitus, opetus- ja kulttuuriministeriö, Suomen Kotiseutuliitto, Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura, Suomen museoliitto ja ympäristöministeriö.