Asiakkaita Kansallismuseon lipunmyyntitiskillä. Kuvaaja: Soile Tirilä, Museovirasto
”Kotimaan matkailun vetovoima kesäkuukausina ja kiinnostavat näyttelysisällöt nostivat Suomen kansallismuseon kohteiden kävijämääriä erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella linnoissa ja Suomen merimuseossa jopa ennätyksiin aiempiin kesiin verrattuna. Myös Muumien lumovoima sai väkeä kiitettävästi liikkeelle Kansallismuseoon syksyn kuukausina”, kommentoi Suomen kansallismuseon museopalvelujohtaja Tiina Mertanen. Kuva: Soile Tirilä, Museovirasto.

Korona näkyi voimakkaasti Suomen museoiden käyntimäärissä vuonna 2020

,

Museoviraston keräämien alustavien tietojen mukaan vuonna 2020 ammatillisesti hoidetuissa museoissa vierailtiin noin 4,5 miljoonaa kertaa. Vuonna 2019 museokäyntejä tilastoitiin 7,6 miljoonaa, eli käyntimäärät vähenivät reilulla kolmella miljoonalla käynnillä edellisvuoteen verrattuna. Suurimmassa osassa museokohteita käyntimäärät vähenivät, mutta myös kävijämäärien kasvua tilastoitiin.

Keväällä 2020 museot olivat kiinni koko maassa noin 2,5 kuukautta. Loppuvuonna pahimmilla koronan leviämisalueilla museoita jouduttiin sulkemaan uudelleen. Museoiden sulkemisen lisäksi korona vaikutti myös muilla tavoin: esimerkiksi ulkomaisten turistien puuttuminen, kokoontumisrajoitukset ja ihmisten yleinen varovaisuus vähensivät käyntimääriä.

Museotilastossa on mukana 150 museota, jotka ylläpitävät yli 300:a museokohdetta. Keskimäärin museokohteissa vierailtiin 15 436 kertaa (24 102 vuonna 2019). Museotilastossa käynniksi lasketaan käynnit näyttelyissä tai museon järjestämissä tapahtumissa museon omissa tiloissa.

Viisi suosituinta museokohdetta vuonna 2020 olivat

• Ateneumin taidemuseo: 209 763 käyntiä
    • Nykytaiteen museo Kiasma: 162 501 käyntiä
    • Vapriikki: 149 065 käyntiä
    • Amos Rex: 129 924 käyntiä
    • Kansallismuseo: 109 809 käyntiä.

Museoihin löydettiin myös poikkeusvuonna

Didrichsenin taidemuseossa tehtiin koronavuodesta huolimatta kävijäennätys.

”Vaikka museo oli kiinni 3,5 kuukautta, teimme kaikkien aikojen ennätyksen 75 000 kävijällä. Olemme tuloksesta iloisia, kiitollisia ja hieman yllättyneitäkin. Tavoittelemme hyvää tulosta jatkossakin korkeatasoisella näyttelyohjelmalla ja toivomme että yleisö pääsee nauttimaan taiteesta normaaleimmissa olosuhteissa pian”, kertoo tyytyväinen museonjohtaja Maria Didrichsen.

Vilkastunut kotimaanmatkailu toi kävijöitä myös museoihin. Sodankylässä sijaitsevan Kultamuseon museonjohtajan Kaisa Nikkilän mukaan vuosi 2020 ei ollut niin huono kuin aluksi pelättiin.

“Suomalaisten kesälomakausi osui juuri siihen ajankohtaan jolloin kun koronatilanne oli hetkellisesti parempi, museolla oli yllättävän vilkas kesä. Yleisenä havaintona oli se, että suomalaiset löysivät viime kesänä Lapin uudestaan.”

Museoviraston pääjohtaja Tiina Merisalo pohtii museoiden merkitystä ihmisille koronavuoden aikana:

”Koronavuonna ihmisten kaipuu ja tarve kulttuurin ja kulttuuriperinnön äärelle on noussut vahvasti näkyväksi. Koronarajoituksista johtuen oli odotettavaa, että kävijämäärät kuitenkin putosivat edellisvuoteen nähden. Silti museot ovat pystyneet palvelemaan turvallisesti asiakkaita niin museokohteissa kuin verkossakin.”

Museot ovat panostaneet koronavuoden aikana erityisesti verkkopalveluihin. Vuoden 2020 Museotilastossa tilastoidaan museoiden verkkopalveluita entistä laajemmin. Tiedot julkaistaan myöhemmin keväällä.

Vahvistetut tilastot julkaistaan kesällä

Museovirasto kokoaa vuosittain tilastotietoa Suomen museoiden toiminnasta. Museotilastossa on mukana 150 ammatillisesti hoidettua museota, jotka ylläpitävät yli 300:a museokohdetta. Tilastot löytyvät Museotilasto-verkkopalvelusta.

Nyt julkaistut vuoden 2020 kävijämääriä koskevat tilastot ovat alustavia, ja ne perustuvat museoiden antamiin tietoihin. Kokonaisuudessaan vuoden 2020 tilastotiedot julkaistaan viimeistään kesäkuussa 2021.

Alustavat tiedot vuoden 2020 museokäynneistä on koottu Excel-tiedostoon, joka löytyy Museotilasto-verkkopalvelusta.

Lisätietoja:

erikoisasiantuntija Anu Niemelä