Ihmiset ja tarinat kohtaavat museossa. Kuva: Maija Huitu, Kansallismuseo. Kuvaaja: Maija Huitu, Kansallismuseo

Museoiden suosio on pysynyt huippulukemissa

,

Suomen museoiden menestys jatkuu. Alustavien tietojen mukaan vuonna 2018 ammatillisesti hoidetuissa museoissa vierailtiin yli 7,1 miljoonaa kertaa, mikä on suurin piirtein saman verran kuin edellisenä vuonna. Verrattuna vuoteen 2015 käyntiluvut ovat kasvaneet noin 1,5 miljoonalla. Alustavien tilastojen valossa näyttää siltä, että käyntiluvut ovat vakiintumassa seitsemän miljoonan tuntumaan.

Museotilastossa on mukana 154 museota, jotka ylläpitävät yli 300 museokohdetta. Keskimäärin museokohteissa vierailtiin noin 22 700 kertaa. Viisi suosituinta museokohdetta vuonna 2018 olivat:
•    Helsingin kaupunginmuseo: 364 543 käyntiä
•    Ateneumin taidemuseo: 322 912 käyntiä
•    Nykytaiteen museo Kiasma: 295 387 käyntiä
•    Amos Rex: 257 000 käyntiä
•    Kansallismuseo: 225 472 käyntiä

”Kaupunginmuseon kävijöiden määrä on noussut ja vakiintunut kolmessa vuodessa erittäin hyvälle tasolle. Koska merkittävä osuus käynneistä kohdistuu museon pian kolme vuotta sitten uudistettuun lippulaivaan Senaatintorin kulmalla, näyttää siltä, että uudistuksessa luotu avoin ja helposti lähestyttävä konsepti on onnistunut”, kommentoi Helsingin kaupunginmuseon johtaja Tiina Merisalo museon ennätyksellisiä käyntilukuja.

Viime vuosina Suomen museokentälle on avautunut uusia, heti yleisönsä löytäneitä museokohteita, kuten Helsingin kaupunginmuseo, Amos Rex ja Muumimuseo. Uudet museokohteet ovat osaltaan vaikuttaneet museokäyntilukujen kasvuun. Tampereen taidemuseon ja Muumimuseon johtaja Taina Myllyharju pohtii: ”Museot tarjoavat nykyajan digitalisoituneessa ja sirpaloituneessa maailmassa vastapainoa. Hyvin kerrottuja tarinoita, kuvan ja sanan yhdistämistä ja yhteisöllistä kokemusta. Tampereella sijaitseva Muumimuseo on erilainen museo, sen tunnelma on ainutlaatuinen, siellä on yhdistetty vanhaa ja uutta museokerrontaa, mutta pääosassa ovat yhä edelleen tarinat.”

Museopoliittisessa ohjelmassa (Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2018:11) museoiden visiona on, että vuonna 2030 Suomessa on Euroopan ajankohtaisimmat museot ja innostuneimmat asiakkaat. Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttilan mukaan uusien tilastolukujen valossa vaikuttaa siltä, että museokenttä on jälleen ottanut askeleen kohti tavoitetta. ”Suomen museot ovat oivaltavia ja kunnianhimoisia. Tässä näkyy hienon työn tulokset”, Anttila toteaa.

Museovirasto kokoaa vuosittain tilastotietoa Suomen ammatillisesti hoidettujen museoiden toiminnasta. Tilastot löytyvät Museotilasto-verkkopalvelusta (www.museotilasto.fi). Nyt julkaistut vuoden 2018 käyntimääriä koskevat tilastot ovat alustavia, ja ne perustuvat museoiden antamiin tietoihin. Kokonaisuudessaan vuoden 2018 tilastotiedot julkaistaan kesäkuussa 2019.

Alustavat tiedot vuoden 2018 museokäynneistä on koottu Excel-tiedostoon, joka löytyy Museotilasto-verkkopalvelusta.

Lisätietoja:
erikoisasiantuntija Anu Niemelä, puh. 0295 33 6015, anu.niemela@museovirasto.fi
erikoisasiantuntija Anna Alavuotunki, puh. 0295 33 6019, anna.alavuotunki@museovirasto.fi