Kerimaen kirkkoranta, Savonlinna. Kuvaaja: Sampo Kiviniemi. Lisenssi: CC BY-SA 4.0

Kuvaa Suomi maailmankartalle syyskuussa ‒ valokuvauskilpailu Wiki Loves Monuments alkaa taas!

, , ,

Syyskuussa järjestettävä kansainvälinen valokuvauskilpailu Wiki Loves Monuments tuo osallistujamaiden kulttuuriperintöä tunnetuksi ympäri maailmaa. Tänä vuonna Suomessa kuvataan myös historiallisia valokuvia uudelleen. Kansallisen kilpailun kymmenen parasta kuvaa pääsevät mukaan kansainväliseen loppukilpailuun. Kilpailuun osallistuvat kuvat tulevat Wikipediaan kaikkien avoimesti hyödynnettäviksi ja muokattaviksi.

Osallistujia varten on koottu valikoima kulttuuriperintökohteita, joita kilpailussa kannustetaan erityisesti kuvaamaan. Kuvauskohteina ovat esimerkiksi Turun katedraalikoulu, 1791‒1798 rakennetut Suvorovin sotakanavat Puumalassa, Ruokolahdella ja Sulkavalla sekä Saamelaiskeskus Sajos Inarissa. Jälleenvalokuvaussarjassa kuvataan ennen ja nyt -kuvapareja Finna.fi:ssä oleville vapaille kuville. Tämän vuoden erityisteemana on vuoden 1918 paikat.

Kilpailuun osallistutaan tallentamalla kuvat kilpailun nettisivujen kautta 1.–30.9.2018 välisenä aikana. Voit kuitenkin kuvata vaikka heti tai osallistua jo aiemmin otetuilla kuvilla.

Kilpailun järjestävät Suomessa Wikimedia Suomi ry ja Museovirasto, joka arkistoi valikoidun otoksen kuvia kuvakokoelmiinsa pysyvää säilytystä varten.

Tarkemmat tiedot ja kuvauskohteet löytyvät Wiki Loves Monuments -kilpailun verkkosivuilta

Lisätietoja
Susanna Ånäs, Wikimedia Suomi ry, susanna.anas@wikimedia.fi, puh. +358 40 557 8039
Yli-intendentti Ulla Salmela, Museovirasto, ulla.salmela@museovirasto.fi