Kuva: Ismo Malinen / Museovirasto

Elämä vankilassa -valokuvanäyttely Kalliolan setlementtitalossa

Mitä tapahtui, kun Hämeenlinnan lääninvankilan entiset vangit ja vartijat kävivät läpi Museoviraston Kuvakokoelmien vankilakuvia? Tuloksena oli digitaalinen valokuvanäyttely Elämä vankilassa.

Vankilaelämää esittelevään näyttelyyn pääsee tutustumaan 27. tammikuuta asti Helsingissä, Kalliolan setlementtitalon aulatiloissa. Näkökulma on muurien sisältä 1960-luvulta 2000-luvulle.

Näyttelyn ytimessä ovat ihmisten tarinat ja kokemukset, jotka nousivat pintaan Museoviraston Kuvakokoelmien vankilakuvista. Haastatteluihin ja työpajoihin osallistui entisiä vankeja ja vartijoita. Digitaalisella alustalla toimiva näyttely sisältää kuvien ohella puhetta ja ääntä.

Valokuvanäyttely toteutettiin osana EU-projektia yhteistyössä Museoviraston Kuvakokoelmien, Suomen kansallismuseon, Belgian KU Leuven yliopiston, Photoconsortium-järjestön sekä teknologiayritys Noterikin kanssa. Näyttely on ollut jo esillä Vankilassa Hämeenlinnassa.

Elämä vankilassa -valokuvanäyttely 27.1.2020 asti Kalliolan setlementtitalossa, osoitteessa Sturenkatu 11, Helsinki. Näyttelyyn on vapaa pääsy.