Lehtikuvaaja Caj Bremer Journalistinen kuva-arkisto JOKAn avajaisissa 26.11.2014 (kuva rajattu), Ilari Järvinen / JOKA / Museovirasto

JOKA kiittää kaikkia ystäviään

Museovirastossa juhlittiin Journalistinen kuva-arkisto JOKAn avajaisia 26. marraskuuta 2014. Valloittava akateemikko Caj Bremer kertoi avajaisvieraille siitä, kuinka hänestä tuli lehtikuvaaja.

Caj Bremer: Miten voi olla mahdollista?

Katso video

Caj Bremer: Tarinat kuvien takana

Katso video

Kulttuuriasiainneuvos Päivi Salonen opetus- ja kulttuuriministeriöstä ja Valokuvataiteen museon johtaja Elina Heikka muistelivat Journalistisen kuva-arkiston alkutaipaletta. Varsinainen JOKA-hanke alkoi keväällä 2010. Vuoden 2014 alusta eduskunta myönsi JOKAlle vakituisen rahoituksen ja Journalistinen kuva-arkisto JOKA perustettiin Museoviraston Kuvakokoelmien yhteyteen. JOKAn syntyyn ovat myötävaikuttaneet monet kuvajournalismin ystävät ja monet heistä, jotka ymmärtävät lehtikuvan arvon kulttuuriperintönä.

Avajaisissa esiteltiin myös ensimmäiset lehtikuvat uudesta joka.kuvakokoelmat.fi-verkkopalvelusta, jossa voi katsoa ja ostaa menneiden päivien lehtikuvia. Samalla julkistettiin JOKAn viimeisin lahjoitus: rouva Marjatta Tapola luovutti JOKAlle lehtikuvaaja Matti Tapolan kuvakokoelman parinkymmenen vuoden ajalta, jolloin Matti Tapola toimi Ilta-Sanomien kuvaajana.

Iltapäivällä oli Museoviraston Arkisto- ja tietopalveluissa avoimet ovet.