Vaaleaihoinen nainen ja tummaihoinen mies muurinpohajlettupannun ääressä. Mies koettaa paistuvaa lettua lastalla.. Kuvaaja: Elina Pikkarainen / Maa- ja kotitalousnaiset
Kainuussa perehdytettiin muurinpohjalettujen paistamiseen vuonna 2017. Kuva: Elina Pikkarainen / Maa- ja kotitalousnaiset.

Museovirasto jakoi valtionavustuksia yhteisöjen kulttuuriperintöön ja kulttuuriympäristöön liittyviin hankkeisiin

Yhteisöjen kulttuuriperintötoiminnan avustuksilla vahvistetaan yhteisöjen osallisuutta kulttuuriperintöön, lisätään osallistumismahdollisuuksia ja vahvistetaan kulttuuriperinnön elinvoimaisuutta. Avustuksia myönnettiin tänä vuonna yhteensä 77 390 euroa seitsemälle eri yhteisölle.

Avustushakemuksia vastaanotettiin määräaikaan mennessä 27 ja haettujen avustusten yhteissumma oli 315 503 euroa. Pienin myönnetty avustussumma oli 4 900 euroa ja suurin 15 000 euroa.

Museovirasto myönsi avustuksia hankkeille, joissa painotettiin erityisesti yhteisöjen osallistumismahdollisuuksia, hankkeen tulosten monipuolista levittämistä ja uusien yhteistyömuotojen kehittämistä.

Yhteisöjen kulttuuriperintöön ja kulttuuriympäristöihin liittyvien hankeavustusten tavoitteena on edistää sosiaalisesti, ekologisesti, taloudellisesti ja kulttuurisesti kestävää kulttuuriperintötyötä.

Lisätietoja:

Avustukset yhteisöjen kulttuuriperintöön ja kulttuuriympäristöön liittyviin hankkeisiin

Lisätietoja avustusta saaneista hankkeista saa ko. yhdistyksiltä ja järjestöiltä.

• Herttoniemen Siirtolapuutarhayhdistys ry: Herttoniemen siirtolapuutarhan kulttuuripolku, 13 500 euroa
  • Maaseudun Sivistysliitto ry: Valon juhlaa Loppulassa, 15 000 euroa
  • Pohjalainen Rakennusperintö ry: VERNADOC-Pohjalaisten tuulimyllyjen dokumentointi, 10 000 euroa
  • Seurasauna ry: Saavutettavampi sauna, 9 540 euroa