Kestavat virastot kakkara 2048x1326

Valtiokonttorin Kaiku-palkinto Kestävät virastot -hankkeelle

Uuden työn Kaiku-palkinnon 2022 on voittanut Museoviraston, Kansallisarkiston, Suomenlinnan hoitokunnan ja Taiteen edistämiskeskuksen yhteishanke Kestävät virastot. Vuotuisessa kisassa jaetaan esimerkkejä valtion organisaatioiden, verkostojen ja työyhteisöjen toteuttamista kokeiluista ja kehittämishankkeista. Kisan tulokset julkistettiin 10.5.2022 Valtio Expossa. Voittaja sai 10 000 euroa jatkokehittämiseen sekä kuvanveistäjä Juhani Saksan suunnitteleman, elämänviisautta kuvastavan Kaiku-pöllö-veistoksen.

Kestävät virastot -hankkeessa neljä virastoa, kaverivirastot, miettivät omaa rooliaan kestävän kehityksen edistämisessä, kulttuurin ja kulttuuriperinnön merkitystä, osaamista ja osaamisvajetta sekä vastuullisuusraportointia. Kaverivirastot halusivat yhdessä nostaa esiin kulttuurikentän merkitystä kestävän kehityksen Agenda 2030 -toimintaohjelmassa. Hankkeen myötä virastot vertailivat vastuullisuustavoitteitaan ja kulttuuritoimijuuttaan sekä pohtivat, mitä kulttuurinen kestävyys tarkoittaa. Hanke jäsensi ja vauhditti jo tehtyä työtä sekä tarvittavia muutoksia. Yhteinen työ kasvatti ymmärrystä siitä, että kestävä kehitys merkitsee muutoksia lähes kaikessa tekemisessä.

”Kulttuuriperintöalalla on kestävää kehitystä edistävää osaamista. Sille on käyttöä ja sillä on laajempaakin yhteiskunnallista merkitystä. Jokaisen työ on tärkeää kestävän kehityksen tavoitteiden edistämiseksi. Yhteistyö on todella palkitsevaa – yhdessä meissä on voimaa”, kiteyttää Kulttuuriympäristöpalvelut-osaston johtaja Ulla Salmela Museovirastosta.

Museoviraston vuoteen 2025 ulottuva kestävän kehityksen toimintaohjelma julkaistiin aiemmin tänä vuonna.

Lisää palkituista Valtiolla-verkkosivustolla.