Muistin näyttelyttilaa, jossa valokuva sotilaasta lumipuvussa ja ruudulla kuvaa talvimaisemasta. Lattialla on teline, jossa on kuulokkeita.. Kuvaaja: Sodan ja rauhan keskus Muisti
Kuva: Sodan ja rauhan keskus Muisti

Euroopan neuvoston kulttuurireitti Liberation Route Europe laajentuu Suomeen

,

Sodan ja rauhan keskus Muisti Mikkelissä on liittynyt ensimmäisenä Suomessa osaksi Liberation Route Europe -kulttuurireittiä. Reitin teemana on toisen maailmansodan ja sen päättymisen muistaminen. Muisti kartoittaa Museoviraston myöntämällä hankeavustuksella Liberation Route Europen laajentumismahdollisuuksia Suomessa.

Liberation Route Europe on vuonna 2013 Alankomaissa alkunsa saanut kulttuurireitti, joka yhdistää toisen maailmansodan tärkeitä paikkoja kymmenessä Euroopan maassa. Liberation Route Europe lähestyy toista maailmansotaa useasta näkökulmasta esittäen sodan moninaisia jälkiä ja kokemuksia jäsenmaissaan.

”Jo Muistin perustamissuunnitelmassa oli mukana kansainvälistyminen, johon liittyminen Euroopan kulttuuriperintöreittiin antaa mitä sopivimman alun”, sanoo Muistin sisältöjohtaja Pia Puntanen.

Muistissa selvitetään Museoviraston apurahan avulla mahdollisuuksia laajentaa reittiä Suomen eri sotahistoriallisiin kohteisiin sekä luodaan yhteyksiä verkoston muihin eurooppalaisiin jäseniin.

”Suomella on annettavaa eurooppalaiseen kulttuuriperintöön myös tästä näkökulmasta. Toivommekin, että mahdollisimman moni toista maailmansotaa esittelevä kohde kiinnostuu reitistä”, Puntanen jatkaa.

Euroopan neuvoston kulttuurireittitoiminnan tavoitteena on muun muassa lisätä tietoisuutta eurooppalaisista arvoista ja monimuotoisesta kulttuuriperinnöstä sekä kehittää kestävää kulttuurimatkailua. Museovirasto on Euroopan neuvoston kulttuurireittiohjelman kansallinen koordinaattori Suomessa.

Euroopan neuvosto on sertifioinut yhteensä 47 kulttuurireittiä. Liberation Route Europe -reitin lisäksi Suomeen ulottuu kahdeksan muuta sertifioitua EN:n reittiä:

• Alvar Aalto -reitti
  • Prehistoric Rock Art Trails -reitti
  • St. Olav Ways -reitti
  • European Route of Industrial Heritage -reitti
  • Viikinkireitti, Impressionismireitti
  • Hansareitti
  • Iron Curtail Trail -pyöräilyreitti.

Muisti järjestää 12.10. tilaisuuden, jossa kerrotaan kulttuurireitin toiminnasta ja luodaan pohjaa yhteistyön kehittämiselle Liberation Route Europen puitteissa. Ilmoittaudu tilaisuuteen ilmoittautumislomakkeella 9.10. mennessä.

Liberation Route Europe

Sodan ja rauhan keskus Muisti