Lasismi glass studio Riihimäki 4 9 2019 glass artist Henriikka Pöllänen photo Hanna Mamia Walther
Lasitaiteilija Henriikka Pöllänen kansainvälisellä lasinkaiverruskurssilla Lasismi-studiolla Riihimäellä 4.9.2019. Kuva: Hanna Mamia-Walther

Käsin valmistettua lasia koskeva hakemus Unescoon

Käsin valmistettuun lasiin liittyvä tieto, tekniikka ja taito on ehdolla Unescon ihmiskunnan aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon. Hakemus on monikansallinen, ja siihen odotetaan ratkaisua Unescolta joulukuussa 2023. Hakemuksen valmistelusta Suomessa vastasi Museovirasto Suomen Lasimuseon ja lasialan yhteisöjen kanssa.

Lasinvalmistuksen historia yltää ajanlaskumme alkupäiviin. Suomessa varhaisimmat löydöt ovat rautakaudelta, ja lasia on valmistettu meillä käsin 1600-luvulta. Tänä päivänä perinteen harjoittajia on enää pari sataa. Suomalainen lasimuotoilu on kansainvälisesti tunnettua.

”Lasiin liittyvä hakemus tuo esiin käsityötaitojen merkitystä ja samalla tekee näkyväksi muotoilun ja kulttuuriperinnön vahvaa yhteyttä. Monikansalliset hakemukset tiivistävät yhteistyötä elävän perinnön parissa kansainvälisesti. Monet perinteet ovat syntyneet ja kehittyneet maiden välisessä vuorovaikutuksessa”, erikoisasiantuntija Leena Marsio Museovirastosta kertoo.

Hakemuksessa ovat mukana myös Saksa, Tšekki, Espanja, Unkari sekä Ranska, joka on koordinoinut hakemusprosessia.

Hakemuksen valmistelusta Suomen osalta on vastannut Museovirasto ja hakuprosessin etenemisestä Suomen lasimuseo yhdessä lasialan yhteisöjen kanssa. Opetus- ja kulttuuriministeriö päätti Suomen liittymisestä mukaan monikansalliseen hakemukseen kesäkuussa 2021.

Ensimmäisenä Suomesta Unescon maailmanlaajuiseen aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon nimettiin saunaperinne vuoden 2020 lopulla. Joulukuussa 2021 luetteloihin nimettiin myös kaustislainen viulunsoitto sekä pohjoismainen limisaumaveneperinne, joka oli ensimmäinen yhteispohjoismainen kohde. Hakemusprosessissa olivat mukana Pohjoismaiden lisäksi Ahvenanmaa ja Färsaaret.

Hakemusta ovat tukeneet seuraavat tahot:

Ammattijärjestöt ja verkostot

Suomen lasimuseon ystävät ry, Suomen Lasitaiteilijat LASITA ry, Nuutajärven Lasikylän kulttuurisäätiö sr,
Ornamo ry, Alvar Aalto -säätiö

Lasintekijät, studiot ja yritykset

Bianco Blu lasistudio, Lasistudio Hytti, Lasistudio Jan Torstensson, Nuutajärven Gallerian osuuskunta,
Nuutajärven Lasitaitajat ry, Iittalan lasitehdas / Fiskars Group, Lasismi

Museot

Alvar Aalto Museo, Designmuseo, Suomen Lasimuseo

Oppilaitokset

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK),
Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos (SASKY), Ammattiopisto Tavastia, Lapin yliopisto