Museovirasto 052 Vaaka

Museovirasto mukana Helsingin kirjamessuilla

Museovirasto järjestää tänäkin vuonna kiinnostavaa ohjelmaa omalla osastollaan. Löydät meidät osastolta 7m130 aivan Esplanadi-lavan vierestä.

Torstaina esittelyssä ovat Journalistinen kuva-arkisto JOKA sekä metallinetsintä ja arkeologiset kokoelmat. Perjantaina voit tutustua Museoviraston kirjaston toimintaan sekä saat vinkkejä vanhojen valokuvien ja negatiivien säilyttämiseen. Lauantaina ohjelmassa on digitaalisen karttapalvelun esittely sekä keskustelua metallinetsinnästä ja Löytösampo-tietokannasta. Sunnuntaina perehdytään valokuvien kautta Itä-Karjalan kansannousuun sekä Presidentinlinnaan ja Kotkaniemeen.

Museoviraston ohjelma Kirjamessuilla (muutokset mahdollisia)

Ohjelma järjestetään Museoviraston osastolla, ellei erikseen toisin mainita.

klo 12-14 Kekkonen kiipeää palmuun ja muita lehtikuvia Amanuenssi Raija Linna

Kekkonen järjesti kuvaajille kuvattavaa ja kansalle katsottavaa. Lehtikuvaajat seurasivat häntä kaikkialle, niin pilkkimään Lapin hyytävään tuuleen kuin lomamatkalle Karibian hiekkarannalle. Museoviraston Journalistisella kuva-arkistolla JOKA:lla on yli 10 miljoonaa lehtikuvaa. Tule tutustumaan JOKA:n kokoelmiin, joista löytyy niin presidentti Kekkonen kuin Spede Pasanenkin.

klo 15-17 Kysy metallinetsinnästä ja Museoviraston arkeologisista kokoelmista Arkeologi Ville Rohiola Museoviraston arkeologi Ville Rohiola vastaa kysymyksiin metallinetsinnästä ja Museoviraston arkeologisista kokoelmista.

klo 10.30 Toukola-lava, Suomen lasten aarrelaivat -kirjan esittely Päivi Pihlanjärvi ja Raili Mikkanen

Suomen lasten aarrelaivat -kirjassa kerrotaan pieniä tarinoita tärkeimmistä hylyistämme.

klo 14–16 Tutustu Museoviraston kirjaston kokoelmiin ja palveluihin! Vastaava tietoasiantuntija Hannele Dahl

Kirjaston kokoelmat ovat olleet museotyön tukena 1800-luvulta lähtien ja aineistoa on kartutettu jo 150 vuoden ajan mm. arkeologian, historian, kansatieteen, restauroinnin ja esinehistorian aihealueilta. Tieteellinen erikoiskirjasto tarjoaa tutkijoille, opiskelijoille ja kulttuuriperintöalan ammattilaisille laajat kirjalliset tietolähteet, mutta kokoelmista on iloa ja hyötyä myös historian, antiikkiesineiden, käsityöperinteen tai vaikkapa kotiseutututkimuksen harrastajille.

klo 17 Miten säilytät vanhat valokuvasi? Konservaattorit Liisi Hakala ja Erika Tiainen

Museoviraston Journalistisen kuva-arkiston konservaattorit Liisi Hakala ja Erika Tiainen kertovat, miten vanhat negatiivit ja valokuvat pitäisi säilyttää, jotta myös lapsenlapset voisivat katsella sukunsa valokuvia.

klo 10-12 Pysy kartalla! Yli-intendentti Miikka Haimila

Missä olikaan Salpalinja, Verlan tehdasalue tai Markkinan kivikautinen asuinpaikka? Museoviraston digitaalisesta karttapalvelusta löydät niin Suomen maailmanperintökohteet, perinnemaisemat, suojellut rakennukset kuin muinaismuistotkin. Museovirasto kerää jatkuvasti lisää tietoa rakennusperinnöstä ja arkeologisista kohteista. Uusimmat tiedot lisätään karttapalveluun.

klo 12-14 Museoviraston suojelema?
erikoistutkija Elisa Heikkilä

Miten rakennuksia suojellaan? Miten korjata vanhaa rakennusta? Miten ja mihin Museoviraston rakennusten entistämisavustuksia voi hakea?

klo 14.00 Metallinetsinlöydöt ja Löytösampo / Metal-detecting finds and FindSampo Arkeologit Suzie Thomas, Sami Raninen ja Ville Rohiola:

Keskustelua metallinetsinnästä, arkeologisista löydöistä sekä tulevasta Löytösampo-tietokannasta. Keskustelijoina arkeologit Suzie Thomas Helsingin yliopistosta sekä Sami Raninen ja Ville Rohiola Museoviraston arkeologisista kokoelmista.

Discussion of metal-detecting, archaeological finds and the forthcoming FindSampo platform. Discussed by Suzie Thomas from the University of Helsinki and Sami Raninen and Ville Rohiola from the Archaeological Collections of the Finnish Heritage Agency.

Keskustelu on englanniksi. / Discussion is in English.

klo 12 Heimosoturit ja kansatieteilijät Itä-Karjalassa Tutkija Petri Minkkinen

Vuosien 1918–1922 heimosodat ovat Suomen sotahistorian vähemmän esillä ollutta katvealuetta. Museovirasto on digitoinut Erkki Räikkösen valokuva-albumien Itä-Karjalan kansannousuun (1921–1922) liittyviä kuvia, joita Räikkösen lisäksi ovat ottaneet muiden muassa kansatieteilijä Sakari Pälsi. Oheinen A. O. Väisänen ottama kuva, jossa esiintyy Ilmari Kianto, on otettu Vienan Karjalassa vuonna 1918.

klo 14 Presidentinlinna ja Kotkaniemi valokuvaajan kohteina Valokuvaaja Soile Tirilä

Museoviraston Kuvakokoelmien valokuvaaja Soile Tirilä kertoo, miten syntyivät arkkitehtuuri- ja interiöörivalokuvat teoksiin Presidentinlinnasta ja presidentti P. E. Svinhufvudin kotitalosta Kotkaniemestä.