Palautettu Käthe Kollwitzin omakuva ja dresdeniläisessä kokoelmassa säilynyt toinen versio samasta aiheesta (kuva rajattu), Ismo Malinen / Museovirasto

Museovirasto palautti sodan tuoksinassa hävinneitä Käthe Kollwitzin teoksia Saksaan

Museoviraston Kuvakokoelmat palautti kolme saksalaisen taiteilija Käthe Kollwitzin (1867–1945) grafiikan teosta niiden alkuperäiselle omistajalle Saksaan.

Palautetut teokset olivat peräisin dresdeniläisestä Kupferstich-Kabinettin kokoelmasta. Toisen maailmansodan aikana museon kokoelma päätyi Neuvostoliittoon. Suuri osa kokoelmasta palautettiin museoon 1950-luvulla, mutta jotkut teoksista olivat kadonneet jäljettömiin.

Suomen tulli takavarikoi Kollwitzin nyt palautetut teokset ja, koska oikeaa omistajaa ei aiemmin tiedetty, teokset päätyivät Museovirastolle. Taustan selvittyä Museovirasto päätti lahjoittaa teokset takaisin Saksaan. Näin teokset pääsivät takaisin kotiin taiteilijan syntymän 150-vuotisjuhliin.

Lue lisää tiedotteesta