Jäärata-ajot Ala-Pajujärven jäällä Heinolassa 22.3.1964 (kuva rajattu), Itä-Häme / JOKA / Museovirasto. Objektinumero: JOKAIH2N04:2

Journalistinen kuva-arkisto JOKA mukana Itä-Hämeen juhlanäyttelyssä

,

Sanomalehti Itä-Hämeen ensimmäinen numero julkaistiin 8.12.1927. Lehti juhlistaa 90-vuotispäiväänsä näyttelyillä, jotka avautuivat 7.11.2017 Hartolan, Joutsan, Pertunmaan ja Sysmän kirjastoissa sekä Heinolan taidemuseossa.

Näyttelyissä on esillä Itä-Häme-lehden sivuja ja lehtikuvia menneiltä vuosikymmeniltä. Monet kuvista ovat peräisin Museoviraston Journalistinen kuva-arkisto JOKAn Itä-Häme-kokoelmasta, sillä lehti lahjoitti vanhan negatiivikokoelmansa JOKAlle syksyllä 2016.

Opetus- ja kulttuuriministeriön ylijohtaja Riitta Kaivosoja, joka avasi Heinolan taidemuseon Itä-Häme-näyttelyn, iloitsi Museoviraston ja paikallislehden hedelmällisestä yhteistyöstä. Hän kertoi, kuinka lehtikuvien tallentamiseen saatiin viimein määräraha valtion budjettiin vuonna 2014 ja Journalistinen kuva-arkisto JOKA perustettiin.

Lue lisää JOKAn Itä-Häme-kokoelmasta.
Katso lehtikuvia JOKAn Itä-Häme-kokoelmasta.