Niemelän torppa. Kuvaaja: Topi Leikas

Osallistavaa toimintaa, näyttelyitä ja keskustelutilaisuuksia - Kulttuuriperintövuoteen 2018 liittyviä hankkeita on jo noin 70

Vuosi 2018 on Euroopan yhteinen kulttuuriperinnön teemavuosi, jonka tarkoituksena on lisätä tietoisuutta Euroopan historiasta ja yhteisistä arvoista sekä kannustaa pohtimaan kulttuuriperinnön merkitystä. Suomessa kulttuuriperintövuosi on käynnistynyt vilkkaasti: helmikuun loppuun mennessä siihen liittyviä hankkeita ja tapahtumia on listattu Museoviraston ylläpitämälle verkkosivulle jo yli 70. Hankkeet vaihtelevat pienistä, paikalliskulttuuria tukevista tapahtumista valtakunnallisiin seminaareihin, näyttelyihin ja viestintäkampanjoihin.

Käytännössä kulttuuriperintövuoteen voi osallistua kuka tahansa ilmoittamalla mukaan kulttuuriperintöä esiin tuovan hankkeensa tai aloitteensa. Osallistumistapojen muotoja ei ole rajoitettu. Museoviraston yli-intendentti Ulla Salmelan mukaan tavoitteena onkin, että hankkeita innostuisivat kehittelemään kaikki kulttuuriperinnöstä kiinnostuneet, niin yksityishenkilöt, paikallisyhdistykset, museot ja taidemuseot kuin muut organisaatiotkin.

Teemavuosi on innostanut esimerkiksi savonlinnalaisen Nälkälinnanmäki-Seuran järjestämään esitelmä- ja keskustelutilaisuuden entisen kaupungintalon vuosia kestäneestä purkukiistasta, joka ratkesi lopulta rakennuksen kunnostamiseen Savonlinnan Oopperajuhlien toimistokäyttöön. Lauantaina 10.3. järjestettävä tilaisuus palauttaa mieleen kaupunkilaisten aktiivisen toiminnan heille tärkeän rakennuksen säilyttämiseksi.
Keravan taidemuseossa tammikuussa avattu Taiteilijoiden Kalevala -näyttely pureutuu kulttuuriperintöön yhdistäen eri aikakausien ja kulttuurien tulkintoja kansalliseepoksestamme. Näyttelyssä nähdään nykytaiteilijoiden sekä ulkomaalaisten taiteilijoiden tulkintoja Kalevalasta. Se on nähtävillä Keravan Taide- ja museokeskus Sinkassa 15.4. asti.

Teemavuoden erityisen kohderyhmän lapset ja nuoret tavoittavasta toiminnasta esimerkkinä toimii Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion (OSYK) helmikuussa käynnistyvä kampanja, joka haastaa kaikki osykilaiset, opiskelijat, opettajat, äidit ja isät, ukit ja mummut neulomaan tai kutomaan – murrealueesta riippuen – OSYKin omaa villasukkaa. Taidepainotteisen yleislukion Knit along -haasteessa julkaistaan päivittäin kaavio ja ohje, joiden mukaisesti kukin osallistuja kutoo omaa sukkaansa. Haaste yhdistää kaksi koulun tunnusmerkkiä: yhteisöllisyyden ja villasukat.

Kaikki Kulttuuriperinnön eurooppalaiseen teemavuoteen Suomesta ilmoitetut hankkeet kootaan teemavuoden verkkosivuille osoitteeseen www.kulttuuriperintovuosi2018.fi. Lista päivittyy jatkuvasti ja tavoitteena on, että vuoden loppuun mennessä kulttuuriperintöaiheisia hankkeita olisivat järjestäneet mahdollisimman monet eri tahot.

Kulttuuriperintö on läsnä meidän jokaisen arjessa; siihen kuuluvat esimerkiksi erilaiset tavat ja harrastukset, taide, maisema tai vaikkapa elinkeinot. Euroopan unionin nimeämän teemavuoden tarkoituksena on nostaa esiin kulttuuriperinnön monimuotoisuutta ja sitä, miten kulttuuriperintö tukee kulttuurienvälistä vuoropuhelua. Suomessa vuoden kansallinen painopiste on Osallisuus kulttuuriperintöön ja vuoden suojelijana toimii presidentti Tarja Halonen.

Lisätietoja:
Erikoissuunnittelija Aura Kivilaakso, Museovirasto, puh. 0295 33 6027, aura.kivilaakso@museovirasto.fi
Yli-intendentti Ulla Salmela, Museovirasto, puh. 0295 33 6251, ulla.salmela@museovirasto.fi

Kulttuuriperintövuoden verkkosivut
Kulttuuriperintövuosi Facebookissa