Iisalmen pappila. Kuvaaja: Soile Tirilä, Museovirasto

Iisalmen pappilan restaurointihanke Seurasaaren ulkomuseossa jatkuu ‒ puustoa harvennetaan

Museovirasto restauroi pappilan 2017‒2018 monitoimikeskukseksi, joka palvelee Seurasaaren kävijöitä monipuolisesti. Pappilan tiloihin tulee museokauppa, sekä monitoimitiloja erilaisia tapahtumia varten. Hankkeen yhteydessä tehdään myös rakennuksen historiallista arvoa tukeva puutarha. Rakennustöiden yhteydessä puutarhaan avataan näkymää merelle.

Iisalmen maalaiskunnan pappilan rakensi kirkonrakentajana tunnettu Simon Silvén 1797‒98. Alkuperäinen rakennus käsitti kuusi huonetta, keittiön ja eteisen. 1800-luvulla rakennusta jatkettiin rakentamalla molempiin päihin matalammat lisäsiivet. Pappilan alkuperäinen hirsirunko siirrettiin Seurasaaren ulkomuseoon 1960-luvun lopulla.

Puuston harvennuksessa pappilan puutarhasta ja merenrannalta poistetaan huonokuntoisia sekä nykyisin näkymät peittäviä puita ja tilalle istutetaan alueen yleisilmettä täydentävä puusto. Maastokatselmukset on tehty maa-alueen omistajan ja tarvittavien viranomaisten eli Helsingin kaupungin asiantuntijoiden kanssa.

Maisemanhoitotoimenpiteet toteutetaan vko 7 (12.‒16.2.2018).

Lisätietoja antaa Museovirastosta erikoisasiantuntija Päivi Eronen, paivi.eronen@museovirasto.fi, puh. 0295 33 6169.