Opastus Hämeen linnassa. Kuvaaja: Topi Leikas

Suomen museoissa tehtiin jälleen uusi käyntiennätys

Suomen museoiden menestys jatkuu. Alustavien tietojen mukaan vuonna 2017 ammatillisesti hoidetuissa museoissa vierailtiin 7,1 miljoonaa kertaa, mikä on yli 400 000 käyntiä enemmän kuin edellisenä vuonna. Museokäynnit ovat jo pidemmän aikaa olleet kasvussa, mutta viimeisen parin vuoden aikana tapahtunut jyrkkä nousu on poikkeuksellinen.

Kaiken kaikkiaan Museotilastossa on mukana 154 museota, jotka ylläpitävät yli 300 museokohdetta. Viisi suosituinta museokohdetta vuonna 2017 olivat:

• Ateneumin taidemuseo: 440 834 käyntiä
  • Helsingin kaupunginmuseo: 362 631 käyntiä
  • Nykytaiteen museo Kiasma: 295 802 käyntiä
  • Vapriikki (Tampereen kaupungin historialliset museot): 206 171 käyntiä
  • Helsingin taidemuseo HAM: 203 734 käyntiä

”Ateneumin taidemuseon ja koko Kansallisgallerian ennätysluvut kertovat näyttelyiden kiinnostavuudesta ja niiden tarjoamasta vastapainosta kiivastahtisessa elämässä. Taiteella ja kulttuurilla on valtava merkitys yhteiskunnan arvokeskustelussa”, Ateneumin taidemuseon johtaja Susanna Pettersson kommentoi museonsa huimia kävijälukuja.

Museoviraston pääjohtaja Juhani Kostetin mukaan käyntilukujen kasvun taustalla näkyy ennen kaikkea kolme keskeistä tekijää. Suomalaiset museot ovat viime vuosina onnistuneet toteuttamaan yleisöjä kiinnostavia, ajankohtaisia ja vetovoimaisia näyttelyitä. Lisäksi museoiden brändäys ja palvelumuotoilu ovat tehneet museoista entistä näkyvämpiä ja tunnetumpia. Myös Museokortti on madaltanut kynnystä tulla museoon.

Museovirasto kokoaa vuosittain tilastotietoa Suomen ammatillisesti hoidettujen museoiden toiminnasta. Tilastot löytyvät Museotilasto-verkkopalvelusta (www.museotilasto.fi). Nyt julkaistut vuoden 2017 käyntimääriä koskevat tilastot ovat alustavia, ja ne perustuvat museoiden antamiin tietoihin. Kokonaisuudessaan vuoden 2017 tilastotiedot julkaistaan touko-kesäkuussa 2018. Tarkemmat analyysit kerätyistä tilastotiedoista ovat luettavissa Tilastokorteista kesän ja syksyn aikana.

Alustavat tiedot vuoden 2017 museokäynneistä on koottu Excel-tiedostoon, joka löytyy Museotilasto-verkkopalvelusta.

Lisätietoja:
erikoisasiantuntija Anu Niemelä, puh. 0295 33 6015, anu.niemela@museovirasto.fi
erikoisasiantuntija Anna Alavuotunki, puh. 0295 33 6019, anna.alavuotunki@museovirasto.fi