Viikinkiaikainen kolikko kuvattuna molemmin puolin.. Kuvaaja: Ville Rohiola, Museovirasto
Viikinkiaikainen hopearaha (KM40978:3), joka on löytynyt metallinetsinnässä Hämeenlinnan Hauhon Okerlasta. Kyseessä on Englannin kuninkaan vuosina 997-1003 lyömä penninki (Long Cross penny). Kuva: Ville Rohiola, Museovirasto

Arkeologisten löytöjen Löytösampo-portaali esittelyssä webinaarissa

,

Museovirasto on mukana virtuaalisessa Löytösampo-seminaarissa 17.–18.5.2021. Seminaari järjestetään yhteistyössä Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston kanssa osana SuALT-projektia.

Kaksipäiväisessä seminaarissa esitellään arkeologisia löytöjä sisältävää Löytösampo-portaalia ja sen ominaisuuksia. Ensimmäinen päivä on suomenkielinen yleisöseminaari ja toinen englanninkielinen kansainväliselle yleisölle suunnattu asiantuntijaseminaari.

Seminaari on pääsymaksuton, mutta tapahtumaan tulee ilmoittautua.

Lisätietoa seminaarista ja sen ohjelmasta SuALT-projektin sivuilla.

Webinaarin järjestää SuALT-hanke.

Suomen arkeologisten löytöjen linkitetty avoin tietokanta (SuALT) on monitieteinen hanke, jossa kehitetään innovatiivisia palveluita metallinetsijöille ja muille arkeologian harrastajille soveltamalla semanttisia teknologioita kansalaistieteeseen (citizen science).

Arkeologisten löytöjen kasvu tuo haasteita tutkijoille ja kokoelmien ylläpitäjille, eikä metallinetsinnän suosion kasvaessa löytöjen luettelointia voida jättää viranomaisten vastuulle. Metallinetsijät tarvitsevat tietoa lainsäädännöstä ja arkeologiasta, sekä helppokäyttöisiä työkaluja löytöjen ilmoittamiseen ja rakenteisen metatiedon tuottamiseen. Viranomaiset, tutkijat ja kansalaiset tarvitsevat työkaluja tiedon hakuun ja analysointiin hyödyntääkseen sitä.

Hankkeessa huomioidaan eri kokoelmatietojen välinen yhteentoimivuus, koska löytöihin liittyvää aineistoa on saatavilla olemassa olevissa kokoelmissa. Kehitettäviä menetelmiä ja open source -ohjelmistoja voidaan hyödyntää muillakin kulttuurialan kansalaistieteen alueilla.