Ilmakuva kaivausalueesta.. Kuvaaja: Vesa Laulumaa, Museovirasto
Museoviraston Arkeologisten kenttäpalveluiden kaivausryhmä Soklin Malmio 10b -kaivausalueella 5.9.2019. Kuva: Vesa Laulumaa / Arkeologiset kenttäpalvelut / Museovirasto

Kulttuurista perinnöksi -verkkojulkaisun uusi numero ilmestynyt

Kulttuurista perinnöksi on Museoviraston julkaisema, kulttuuriperintöä tuoreista näkökulmista esittelevä verkkojulkaisu. Se ilmestyy kerran vuodessa, nyt viidettä kertaa. Julkaisun artikkelit taustoittavat kulttuuriperintöön liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä laajemmasta näkökulmasta sekä kertovat esimerkkejä yksittäisten kansalaisten tekemästä kulttuuriperintötyöstä.

Kulttuuriperinnön kasvoina esitellään rakennussuojelu erikoistutkija Laura Tuominen sekä Väyläviraston rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin. Liikkeellä on ollut myös majakkalava Kemin restaurointi.

Museoviraston tiedonhallinnan erikoistukija Terhi Aho kertoo, mitä digitalisaatio tarkoittaa museoissa ja mitä tapahtuu, jos tietoa ei hallita. Mikko Santalahti pohtii tiedon luotettavuutta ja museoiden roolia luotettavan tiedon lähteinä.

Vieraskynässä Taiteen edistämiskeskuksen erityisasiantuntija Antti Huntus käy läpi Agenda 2030:n 17 tavoitetta kulttuurin näkökulmasta kaksiosaisessa artikkelissa. Ulla Salmela puolestaan pohtii, millainen on kulttuuriperinnön asenneilmasto ja miten sitä tutkitaan. Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituuttien viestinnän asiantuntija Uula Neitola kirjoittaa merkitysten löytämisen oleellisuudesta kulttuuriperintötyössä ja kulttuuriperinnön osuudesta ilmasto- ja ympäristötyössä.

Arkeologia-aiheisissa artikkeleissa kaivaudutaan 1600-luvun Senaatintorille, Soklin kaivoshankkeen maille sekä Välimereltä peräisin olevaan SKOPin kokoelmaan. Kuvakokoelmista ovat esillä Hufvudstadsbladetin historiallinen lehtikuvakokoelma, Seppo Konstigin muotikuvat sekä Hannu Vallaksen ilmakuvat.

Kulttuurista perinnöksi -verkkojulkaisu sisältää punnittua tietoa kulttuuriperinnön eri ilmiöistä ja toimijoista kaikille alasta kiinnostuneille. Kerran vuodessa ilmestyvä julkaisu valottaa kulttuuriperinnön eri muotoja ja sitä, mitä merkitystä kulttuuriperinnöllä on yksittäisille ihmisille ja yhteiskunnalle.

www.kulttuuristaperinnoksi.fi

Lisätietoja: