Taisto-harjoituksen tunnusbanneri

Museovirasto mukana Taisto-harjoituksessa – Suomen suurin digiturvaharjoitus auttaa kehittämään toimintaamme

Museovirasto osallistuu Suomen suurimpaan digitaalisen turvallisuuden harjoitukseen Taistoon 24.11.2022. Viidettä kertaa järjestettävä Taisto kokoaa organisaatiot yhteiskunnan eri osa-alueilta harjoittelemaan ajankohtaisten uhkien varalle. Museovirasto on mukana nyt neljännen kerran.

Taisto on tietosuoja- ja tietoturvaloukkauksia simuloiva valtakunnallinen harjoitus, joka laittaa organisaatioiden omat toimintamallit ja -prosessit käytännön testiin kuvitteellisten harjoitustilanteiden avulla. Harjoitus auttaa kehittämään digitaalisen turvallisuuden johtamista, hallintaa ja viestintää.

Taistossa testaamme ja kehitämme toimintaamme

Taisto tarjoaa mahdollisuuden testata digitaaliseen turvallisuuteen liittyviä toimintamallejamme, tunnistaa kehityskohteita sekä harjoitella häiriötilanteissa toimimista turvallisesti harjoitusympäristössä. Harjoitukseen osallistumalla varaudumme ajankohtaisiin digiturvauhkiin ja kehitämme kriisinkestävyyttä sekä johtamis-, yhteistyö- ja viestintävalmiuksiamme.

Harjoittelu auttaa testaamaan digiturvan toimivuutta ja havaitsemaan kehityskohteita, joita ei välttämättä huomattaisi ilman käytännönläheistä harjoittelua. Osallistumalla Taisto-harjoitukseen panostamme koko organisaatiomme toimintaan.

Taisto on kaikille avoin ja maksuton harjoitus, jonka toteuttamisesta vastaa Digi- ja väestötietovirasto. Harjoituksen sisältö on suunniteltu yhteistyössä Keskusrikospoliisin, Kuntaliiton, Kyberturvallisuuskeskuksen ja tietosuojavaltuutetun toimiston kanssa.

Lisätietoa osallistumisestamme harjoitukseen antaa tietohallintopäällikkö Olli Säynätmäki, olli.saynatmaki@museovirasto.fi, 0295 33 6229

Lue lisää Taisto-harjoituksesta osoitteessa dvv.fi/taisto.