Gustavsvarn linnoitus ja majakkasaari
Luonto ja kulttuuriperintö yhdistyvät Gustavsvärnin linnoituksella Hangossa. Kuva: Teuvo Salmenjoki

Vuoden 2022 Wiki Loves Monuments -valokuvakilpailun Suomen-sarjan voitti Teuvo Salmenjoki Hangosta otetulla saaristokuvallaan

,

Maailman suurin valokuvauskilpailu Wiki Loves Monuments järjestettiin Suomessa ja eri puolilla maailmaa 1.9.–31.9.2022. Teemana oli tällä kertaa kestävä perintö, joka on myös Euroopan kulttuuriympäristöpäivien vuositeema.

Suomen-sarjan voittajaksi valittiin Teuvo Salmenjoki Hangossa sijaitsevan Gustavsvärnin linnoituksen kuvallaan, joka on otettu elokuussa 2016.

Kilpailun tuomariston mielestä luonto ja ihmisen muokkaama kulttuuriperintö yhdistyvät voittajakuvassa viehättävällä tavalla.

“Linnoituksen kivenlohkareet asettuvat kontrastiin luonnon muovaaman silokiven kanssa. Pilvipoudan pehmeä valo korostaa sekä maiseman että kohteen luonnetta ja antaa mahdollisuuden tarkastella sen rakenteen yksityiskohtia. Nähtävissä on selviytymistarina karun luonnon keskellä, täynnä saariston rosoista kauneutta.”

Tuomaristo arvioi voittajaa valitessaan mm. teknistä laatua, asettelua sekä värien ja valon käyttöä.

Yhdistetyssä kuvassa Ruoholahden villat 28.10.1975 ja 25.7.2022. Arkistokuva: Eeva Rista, Helsingin kaupunginmuseo. Uusi kuva: Marit Henriksson.

Jälleenvalokuvaussarjassa palkittiin Marit Henriksson kuvallaan Ruoholahden villoista. Se muodostaa leikkisän parin syksyisistä sadan markan villoista yhdessä Eeva Ristan 1970-luvulla ottaman kuvan kanssa.

Kymmenen parasta kuvaa kansainväliseen kilpailuun

Kilpailuun lähetettiin 928 kuvaa 55 osallistujalta. Tänä vuonna järjestäjiä ilahduttivat erityisesti kiinnostavat kuvat funktionalistisesta ja modernistisesta kulttuuriperinnöstä. Kilpailuun lähetettiin myös paljon kuvia sellaisista kulttuuriperintökohteista, joista ei ollut Wikipediassa kuvia aikaisemmin. Tuomaristo arvoi voittajaa valitessaan mm. teknistä laatua, asettelu sekä, värien ja valon käyttöä.

Suomen-kilpailun voittanut kuva palkitaan 200 euron valokuvaustarvikelahjakortilla. Kymmenen parasta kuvaa palkitaan Museokortilla, ja ne etenevät kansainväliseen kilpailuun. Lisäksi jälleenvalokuvaussarjan oivaltavin kuva palkitaan 100 euron valokuvaustarvikelahjakortilla ja Museokortilla.

Wikimedia Suomi ry järjesti kilpailun yhteistyössä Euroopan kulttuuriympäristöpäivien, Hyvinkään kaupunginmuseon, Keravan museopalvelujen, Lapuan kaupungin museoiden, Museoviraston, Nurmijärven museon, Riihimäen kaupunginmuseon sekä Tuusulan museon kanssa. Kilpailu järjestettiin Suomessa jo kuudetta kertaa. Tavoitteena on innostaa mukaan mahdollisimman laaja joukko ihmisiä ja tehdä kulttuuriperintöä näkyväksi ja tunnetuksi.

Voittajakuvat

Jälleenvalokuvauspari