Old Porvoo 2000X1000
Vanha Porvoo. Wiki Loves Monuments -kilpailun finalisti 2019. Kuva: PopkovAlexander. CC BY-SA 4.0.

Museoviraston palvelut kesän aikana

Hallituksen 4.5.2020 tekemän linjauksen mukaisesti Museoviraston palveluita aletaan hallitusti avata 1.6.2020 alkaen. Poikkeusaikana noudatamme toimintamme järjestämisessä valtioneuvoston päätöksiä ja ohjeita sekä viranomaisohjeita ja -suosituksia. Tavoitat meidät edelleen myös sähköpostitse, puhelimitse, postitse sekä verkosta.

Ota yhteyttä, palvelemme mielellämme!

Museoviraston kirjaamo

• Kirjaamon asiakaspalvelu on tavoitettavissa ma–pe klo 9–15
    kirjaamo@museovirasto.fi, p. 0295 33 6080
  • Asiakirjat voi tarvittaessa toimittaa arkisin klo 8.00–16.15 Valvomoon, Sturenkatu 2a, 00510 Helsinki
  • Suositamme voimakkaasti, että asiakirjat toimitetaan Kirjaamoon sähköisesti.

Viraston yhteystiedot ja saavutettavuus

• Museoviraston yhteystiedot
  • Henkilökuntamme on tavoitettavissa sähköpostitse ja puhelimitse.
  • Osallistumme kokouksiin ja tapaamisiin etäyhteyksillä, joista suositeltavin väline on Microsoft Teams. Myös muut yleisimmät sovellukset ovat mahdollisia.
  • Median yhteyshenkilöt:

Kirjasto, arkisto, arkeologiset kokoelmat ja kuvakokoelmat

Kuvakokoelmien, kirjaston, arkiston ja arkeologisten kokoelmien tutkijasali ja tutkijahuoneet sekä kirjaston asiakastilat avataan hallitusti 2.6.2020 alkaen. Aineistotilauslomakkeet ovat käytössä 18.5.2020 alkaen. Tutkijapaikkoja on käytössä rajattu määrä. Kaikessa asioinnissa noudatetaan annettuja hygieniaohjeita ja turvaetäisyyksiä. Asiakaspalvelussa voi olla viivettä ja rajoituksia.

Asiakaspalvelu on kiinni heinäkuun ajan.

Arkeologiset kenttäpalvelut

Pienimuotoiset rakennus- ja maankäyttöhankkeisiin liittyvät arkeologiset kenttätyöt hoidamme mahdollisuuksien mukaan. Laajempaa henkilöstöä edellyttävät kenttätyöt toteutamme myöhemmin heti kun mahdollista.

Viraston digitaaliset verkkoaineistot

Kuvakokoelmien aineistoja

Kulttuuriympäristöpalvelut

• Viranomaisasiat, kuten lausuntopyynnöt ja lupapäätökset, hoidamme normaaliin tapaan ja vastaamme tiedusteluihin.
  • Avustusten jakamiseen ja maksatuksiin liittyvät asiat hoidetaan tavanomaiseen tapaan.
  • Osallistumme restaurointihankkeisiin ja työmaakäynteihin kunkin hankkeen tarpeiden ja osapuolten käytäntöjen mukaisesti, valtioneuvoston linjaukset ja päätökset huomioiden.
  • Kulttuuriympäristötyöhön liittyvän muun liikkumisen olemme vähentäneet minimiin.

Museoalan kehittäminen -yksikkö

• Museolain mukaiset neuvottelut jatkuvat etäkokouksina.

Suomen kansallismuseo

Suomen kansallismuseo avaa museokohteita seuraavasti:

• 1.6. Kansallismuseo, Helsinki
  • 1.6. Hämeen linna, Hämeenlinna
  • 1.6. Vankila, Hämeenlinna
  • 1.6. Olavinlinna, Savonlinna
  • 1.6. Langinkoski, Kotka
  • 2.6. Suomen merimuseo ja jäänmurtaja Tarmo, Merikeskus Vellamo, Kotka
  • 3.6. Tamminiemi, Helsinki
  • 3.6. Hvitträsk, Kirkkonummi
  • 15.6. Seurasaari, Helsinki
  • 16.6. Louhisaari, Masku

Kerromme museokäynteihin liittyvistä tavanomaisesta poikkeavista järjestelyistä tarkemmin kohteiden verkkosivuilla. Turvallisen käynnin järjestäminen voi esimerkiksi edellyttää kävijämäärien rajoittamista ruuhkautumisen estämiseksi. Myös opastuksissa voi olla erityisjärejstelyitä.

Museot ja ohjelmisto

• Vuoden 2020 vaihtuvien näyttelyiden aikatauluihin tulleista muutoksista tiedotetaan eri kanavissa, ensisijaisesti verkkosivuilla osoitteessa www.kansallismuseo.fi
  • Yleisöohjelma ja tapahtumat käynnistyvät henkilömääriä koskevien rajoitusten puitteissa asteittain, ja niistä tiedotetaan museokohteiden omissa kanavissa.

Muut palvelut

• Esinelainapyyntöjä otetaan vastaan, mutta toimitusajat voivat olla tavanomaista pidempiä.
  • Tutkijakäynnit esinekokoelmiin Kokoelma- ja konservointikeskuksessa: ajalla 1.6.–31.8. käynneistä joudutaan neuvottelemaan tapauskohtaisesti.
  • Maastavientiluvat käsitellään, mutta käsittelyaika voi olla normaalia hitaampi.
  • Kokoelmien säilytyspalvelut ja konservointipalvelut toimivat normaalisti. Uusista toimeksiannoista neuvotellaan tapauskohtaisesti.
  • Kokous- ja juhlapalveluiden varauksia otetaan vastaan 31.5. jälkeiselle ajalle. Asiakaspalvelu toimii normaalisti puhelimitse ja sähköpostitse. Kansallismuseon kokous- ja juhlapalvelut
  • Suomen kansallismuseo tarjoaa myös digitaalisia sisältöjä: www.kansallismuseo.fi
  • Suomen kansallismuseon kokoelmat ovat saavutettavissa verkkopalveluissa (Finna). Kokoelmia koskeviin tiedusteluihin vastaavat eri kokoelmista vastaavat intendentit ja amanuenssit.

Päivitetty 20.5.2020