Junaonnettomuus 1905. Kuva rajattu. Kuva: Otavamedia / JOKA / Museovirasto

Otavamedian 3,5 miljoonaa lehtikuvaa Museoviraston Journalistiselle kuva-arkistolle JOKA:lle

, ,

Otavamedian laaja ja historiallisesti merkittävä kuva-arkisto, yhteensä noin 3,5 miljoonaa vedosta, negatiivia ja diaa, on lahjoitettu tänä syksynä Museoviraston Journalistiselle kuva-arkistolle JOKA:lle.

Luovutettu kuva-arkisto täydentää erinomaisesti Journalistinen kuva-arkisto JOKA:n kokoelmaprofiilia aikakauslehtien ja reportaasikuvien osalta ja kartuttaa merkittävällä tavalla lehtikuvan kansalliskokoelmaa.

”Otavamedian kuva-arkisto on Suomen merkittävin ja laajin aikakauslehtikuvakokoelma”, kuvailee intendentti Inkamaija Iitiä lahjoitusta.

Lahjoitettu aineisto koostuu tunnettujen suomalaisten aikakauslehtien, erikoislehtien ja viihdelehtien kuvastoista. Näitä ovat esimerkiksi Suomen Kuvalehden, Kotilieden, Seuran, Annan, Tekniikan Maailman, Vene-lehden, Elokuva-Aitan, Hymyn ja Suosikin kuvat. Arkisto on läpileikkaus suomalaisesta yhteiskunnasta ja uutistapahtumista, poliittisesta historiasta ja vaikuttajista sekä julkkiksista, hyvinvoinnista, kodista ja arjesta, muodista, musiikista, nuorisokulttuurista, tekniikasta ja harrastuksista. Lehtikuvia on 1930-luvun lopusta aina 2000-luvun alkuun asti.

Otavamedian kuvaajien joukossa on sellaisia tunnettuja nimiä kuin Tuovi Nousiainen, Jorma Blomqvist, Jorma Marstio, Antti Taskinen, Pekka Nieminen, Teppo Lipasti, Kari Santala, Petri Kaipiainen, Hannu Lindroos, Ari Heinonen, Markku Niskanen ja Jorma Pouta.

”Haluamme tällä lahjoituksella tukea JOKAn tehtävää säilyttää Suomessa julkaistun lehtikuvan keskeinen kulttuuriperintö 1900-luvun alusta lähtien”, kertoo Otavamedian julkaisujohtaja Katriina Kaarre.

Museoviraston Kuvakokoelmien Journalistisen kuva-arkiston JOKA:n kokoelmissa on lahjoituksen jälkeen 13 miljoonaa lehtikuvaa.

Otavamedian näytekokoelma Museoviraston sähköisessä kuvapalvelussa:

joka.kuvakokoelmat.fi

Lisätietoja:

Yli-intendentti Ismo Malinen
Museoviraston Kuvakokoelmat

Intendentti Inkamaija Iitiä
Journalistinen kuva-arkisto JOKA
Museoviraston Kuvakokoelmat

Julkaisujohtaja Katriina Kaarre
Otavamedia
p. 050 310 3050

Museovirasto
Museovirasto tarjoaa laajoja kuvallisia aineistojaan kaikkien suomalaisten käyttöön muun muassa sähköisen kuvapalvelun kuvakokoelmat.fi:n kautta sekä kirjastojen, arkistojen ja museoiden kulttuuriperintöpalvelu Finnassa. Museoviraston Kuvakokoelmat tuottaa myös sähköisiä opetusmateriaaleja, edistää historiantuntemusta sekä kuvanlukutaitoa.
Journalistinen kuva-arkisto JOKA perustettiin Museoviraston Kuvakokoelmien yhteyteen vuonna 2014. JOKA säilyttää ja julkaisee suomalaisia lehtikuvakokoelmia. Lehtien, lehtikuvaajien ja kuvatoimistojen luovuttamat aineistot ovat näin kaikkien saatavilla. JOKA huolehtii myös suomalaisen kuvajournalismin historian tallentamisesta ja välittämisestä.

Otavamedia
Otavamedia Oy kuuluu Otava-konserniin. Yhtiö kustantaa Suomessa 25 yleisöaikakauslehteä. Verkossa Otavamedia tavoittaa kuukausittain yli 3 miljoonaa suomalaista. Otavamedia OMA rakentaa asiakkaille vaikuttavaa, liiketoiminnan tavoitteita tukevaa ja yrityksen strategiaa toteuttavaa monikanavaista omaa mediaa. Vuonna 2017 Otavamedia Oy:n liikevaihto oli 117,1 milj. €. Yhtiön palveluksessa on keskimäärin 415 henkilöä.

Kuvat on tarkoitettu vain tiedotusvälineiden käyttöön, muu käyttö on kielletty. Julkaistaessa on mainittava lähde ja valokuvaajan nimi.