Etelä- Ja Pohjois-Korean ensimmäinen yhteinen kohde Unescon luetteloissa liittyy painiin. Kuvaaja: HAN Jin U, journalist of Physical Education Publishing House, DPR of Korea, 2011
Etelä- Ja Pohjois-Korean ensimmäinen yhteinen kohde Unescon luetteloissa liittyy painiin.” Kuva: HAN Jin U, journalist of Physical Education Publishing House, DPR of Korea, 2011

Uusia kohteita Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloihin

Unescon ihmiskunnan aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon on lisätty 32 kohdetta, ja kiireellistä suojelua vaativien kohteiden luetteloon on lisätty seitsemän kohdetta. Lisäksi hyvien suojelukäytäntöjen rekisteriin on lisätty yksi kohde. Viime viikolla yli 800 asiantuntijaa 125 eri maasta kokoontui päättämään asiasta Mauritiukselle, Unescon aineettoman kulttuuriperinnön yleissopimuksen hallitustenvälisen komitean kokoukseen. Suomea kokouksessa edusti Museovirasto.

Ihmiskunnan aineettoman kulttuuriperinnön luetteloissa on lisäysten jälkeen yhteensä 508 kohdetta 122 maasta. Uusia kohteita ovat mm. reggaemusiikki Jamaikalta, parfyymien perinteinen valmistustaito Pay de Grassessa Ranskassa, kansallispeli hurling Irlannista sekä lumivyöryjen torjunta Sveitsissä ja Itävallassa. Kiireellistä suojelua vaativien kohteiden luetteloon lisättiin mm. varjoteatteri Syyriasta, maasaiden aikuistumisriitti Keniasta sekä luontoon ja tähtitieteeseen liittyvä perinnetieto Pakistanista. Ruotsi sai ensimmäisen kohteensa hyvien suojelukäytäntöjen rekisteriin liittyen tarinaperinteen elvyttämiseen.

Suomi valmistelee parhaillaan ensimmäisiä hakemuksiaan Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloihin. Hakemukset tehdään Opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksellä. Kohteiksi esitetään saunomista (haku maaliskuussa 2019) sekä Kaustislaista viulunsoittoa (haku maaliskuussa 2020). Päätökset näistä saadaan joulukuussa 2020 ja 2021. Suomessa esimerkkejä hakukohteista kerätään Elävän perinnön wikiluetteloon, josta on mahdollista hakea eteenpäin Kansalliseen luetteloon.

Yksi Mauritiuksen kokouksen erityisen merkittävistä päätöksistä tehtiin, kun Etelä- ja Pohjois-Korea saivat ensimmäisen yhteisen kohteensa ihmiskunnan aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon. Mailla on yhteisiä perinteitä rajan molemmin puolin, ja nyt näistä yksi elävä perinne, perinteinen korealainen painilaji Ssireum /Ssirum valittiin luetteloon.

Suomesta Museoviraston edustajan lisäksi kokoukseen osallistui Kansanmusiikki-instituutti ry. Instituutti on ensimmäinen suomalainen sopimukseen akkreditoitu eli neuvoa-antava kansalaisjärjestö. Sopimuksen neuvonantajina on yhteensä yli 170 järjestöä eri puolilta maailmaa.

Lisätietoa
Leena Marsio, Erikoisasiantuntija, Museovirasto, leena.marsio@museovirasto.fi, puh. 0295 33 6017
Unescon lehdistötiedotteet uusista kohteista

Elävän perinnön kansallinen luettelo