Talkoganget klinkbatsbygge Kultur Osterbotten Prime production hero
Talkooporukkaa limisaumavenettä rakentamassa. Kuva: Kultur Österbotten, Prime Production

Virtaa veden perinnöstä -seminaari Helsingin Venemessuilla

,

Museovirasto järjestää vesien kulttuuriperintöseminaarin kansainvälisten Venemessujen yhteydessä Helsingin messukeskuksessa lauantaina 11.2.2023. Tilaisuudessa esitellään ja keskustellaan mm. historiallisten veneiden tallennuksesta ja entisöinnistä, limisaumaisen veneenrakennuksen tulevaisuudesta sekä meriarkeologian ajankohtaisista asioista.

Kulttuuriperintöseminaari järjestetään Messukeskuksen seminaaritilassa 207, jonne mahtuu 80 kuulijaa. Seminaari on maksuton Venemessuille lipun lunastaneille, ja seminaaritilaan on kulku messutilojen kautta.

Ohjelma

10.15–11.00 Klassikkorekisteri – kansallinen venekokoelma? Lehtori Heikki Häyhä (Metropolia AMK)

11.15–12.00 Museoiden rooli huviveneilyn ja veneenrakennuksen tallennuksessa 2020-luvulla

Museoveneitä ja venemuseoita (erikoisasiantuntija Hannu Matikka, Museovirasto)

Suomen merimuseo (intendentti Timo Kunttu)

Merikeskus Forum Marinum (tutkija Tuomas Värjö)

12.15–13.00 Miksi ja miten Elinore 6mR korjattiin? Pasi Kaarto, kuutospurjehtija

13.15–14.45 Pohjoismainen limisaumaveneperinne

Pohjoismainen limisaumaveneperinne Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon (erikoisasiantuntija Leena Marsio, Museovirasto)

Mikä limisaumavene? Historian havinaa ja upouusi tyyppivene (Jari Vanhatalo ja Mats Vuorenjuuri, Suomen Puuveneveistäjät ry.)

Veneenrakennuskoulutuksen nykytilasta ja tavoitteista (Anssi Kuisma, Ammattiopisto Livia)

Voisiko seuraava veneesi olla puuvene? Hankkeistamalla potkua kentälle (Jani Vahto, Traditionscentrum Kuggom – Perinnekeskus Kuggom)

Vertaistukea ja iloista yhteisöllisyyttä puuveneilijöille! (puheenjohtaja Harri Kiljander, Suomen Puuveneilijät ry:n)

15.00–16.45 Vedenalainen kulttuuriperintö