Kaksi asiakasta ja kaksi asiakaspalvelijaa mustavalkoisessa valokuvassa vuodelta 1961.
Asiakaspalvelua Suomen Turistiauton toimistossa 3.3.1961. Kuva: UA Saarinen / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto

Osa Museoviraston ja Suomen kansallismuseon kokoelmien ja arkiston asiakaspalvelusta sulkeutuu vuonna 2023 – alkuperäisaineistoja ei lainata vuosina 2024 ja 2025

, , , , , ,

Museoviraston kuvakokoelmat, arkeologiset kokoelmat ja arkisto muuttavat Kokoelma- ja konservointikeskukseen Vantaalle. Helsingin Sturenkadun toimipisteen tutkijasali ja -huoneet sulkeutuvat 30.6.2023 eikä alkuperäisaineistoja lainata vuosina 2024 ja 2025. Myös Suomen kansallismuseon kokoelmapalvelut ovat tauolla vuosina 2023–2024.

Arkeologisten kokoelmien ja kuvakokoelmien tutkijapalvelu päättyy 30.6.2023. Kuvakokoelmien ja arkeologisten kokoelmien alkuperäisaineistoja ei lainata vuosina 2024 ja 2025.

Lainapyyntöjä otetaan vastaan 30.6.2023 asti.

Kokoelmia koskeva tietopalvelu jatkuu muuton mahdollistamissa rajoissa.

Suomen kansallismuseon palveluissa taukoja 2023–2024

Suomen kansallismuseon kokoelmien tutkimus- ja esilleottopalvelut jäävät tauolle 1.1.2023. Jo sovitut käynnit ja meneillään olevat tutkimusprojektit hoidetaan sovitusti. Lisätietoa SKM:n tutkimuspalveluista

Suomen kansallismuseon kokoelmien aineistoja ei lainata näyttelyihin 1.7.2023 – 31.12.2024. Vuoden 2023 alkupuoliskolle kohdistuvat esinelainapyynnöt tulee lähettää Suomen kansallismuseoon viimeistään 6 kuukautta ennen näyttelyn avautumista, viimeistään vuoden 2022 loppuun mennessä. Lisätietoa SKM:n esinelainoista

Osa palveluista jatkuu normaalisti

Museoviraston arkiston ja kirjaston asiakaspalvelu jatkuu toistaiseksi ennallaan Museoviraston Sturenkadun toimipisteessä.

Kuvakokoelmien Journalistisen kuva-arkiston JOKAn ja Suomen merimuseon kuvakokoelman asiakaspalvelu jatkuu normaalisti Kokoelma- ja konservointikeskuksessa.

Journalistisen kuva-arkiston kokoelmissa on lehtikuvia 1900-luvun alusta 2000-luvulle. Kokoelmiin kuuluu mm. sanomalehdet Kaleva, Uusi Suomi – Iltalehti, Maaseudun Tulevaisuus, Hufvudstadsbladet, Otavamedian aikakauslehdet, kuvatoimisto Pressfoto ja lukuisia kuvaajakokoelmia.

Suomen merimuseon kuvakokoelmassa on noin 30 000 kuvaa mm. purjelaivoista ja konealuksista sekä työ- ja vapaa-ajasta laivoilla.

Asiakkaiden käytössä ovat myös kuvakokoelmien 200 000 digitaalista kuvaa ja arkeologisten kokoelmien 27 000 digitaalista esinekuvaa Museoviraston Finna-palvelussa. Kuvat on julkaistu Creative Commons -lisensseillä.

Asiakaspalvelu siirtyy parempiin tiloihin

Museoviraston Sturenkadun toimipisteestä luovutaan vuoden 2025 loppuun mennessä. Museoviraston Kuvakokoelmien neljä miljoonaa kuvaa, arkeologisten kokoelmien kaksi miljoonaa esinettä ja viisi hyllykilometriä arkistoaineistoja muutetaan Sturenkadulta Helsingistä Museoviraston Kokoelma- ja konservointikeskukseen Vantaan Hakkilaan.

Muuttoprojektin aikana Museoviraston kokoelmia ja arkiston aineistoja digitalisoidaan ja näin parannetaan niiden saavutettavuutta.

Museoviraston kuvakokoelmien, arkeologisten kokoelmien ja arkiston asiakaspalvelun on tarkoitus avautua alkuvuodesta 2026 uusissa asiakaspalvelutiloissa Museoviraston Kokoelma- ja konservointikeskuksessa.

Myös Suomen kansallismuseon kokoelmapalvelut avautuvat Kokoelma- ja konservointikeskuksen uusissa asiakaspalvelutiloissa. SKM:n tutkimuspalvelut ja esinelainat pyritään aloittamaan jo vuonna 2025.

Lue lisää Museoviraston kokoelmien muutosta

Museoviraston arkeologiset kokoelmat, kirjasto ja arkisto: yli-intendentti Jutta Kuitunen, jutta.kuitunen@museovirasto.fi, puh. 0295 33 6081

Museoviraston Kuvakokoelmat: yli-intendentti Ismo Malinen, ismo.malinen@museovirasto.fi, puh. 0295 33 6382

SKM:n kokoelmapalvelut: yli-intendentti Sanna Teittinen, Suomen kansallismuseo, sanna.teittinen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6394