X-Rust 25 vuotta undergroundia -historiikkiteos. Kuvaaja: Janne Puurunen
Suomen vanhin elektronisen musiikin ja kulttuurin yhdistys The X-Rust Organization julkaisi viime vuonna 25-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi vinyylikokoelman sekä 25 vuotta undergroundia -historiikkiteoksen. Kuva: Janne Puurunen

Museovirasto jakoi 84 700 euroa valtionavustuksia yhteisöjen kulttuuriperintöön ja kulttuuriympäristöön liittyviin hankkeisiin

Museovirasto on jakanut vuoden 2019 avustukset yhteisöjen kulttuuriperintöön ja kulttuuriympäristöön liittyviin hankkeisiin. Avustusta myönnettiin 11 kansalaisjärjestölle ja yhteisölle yhteensä 84 700 euroa. Keskimääräinen avustussumma oli 7 700 euroa. Yhteisöjen kulttuuriperintötoimintaan liittyvillä avustuksilla vahvistetaan yhteisöjen osallisuutta kulttuuriperintöön.

Avustushakemuksia tuli yhteensä 44 ja avustusta myönnettiin 25 %:lle hakijoista. Haettujen avustusten yhteissumma oli 462 941 euroa.

Museovirasto painottaa hankkeita, jotka sisältävät yhteisöjen osallistumista toimintaan, hankkeen tulosten monipuolista levittämistä sekä uudenlaisia yhteistyömuotoja. Avustettavat hankkeet voivat sisältää kulttuuriperintöön liittyvän tiedon tallennusta, dokumentointia ja tiedon välittämistä sekä toimenpiteitä, joilla lisätään yhteisöjen osallistumismahdollisuuksia ja kulttuuriperinnön elinvoimaisuutta.

Lisätietoja avustusten jakamisesta:
erikoisasiantuntija Eija Liukkonen, puh. 0295 33 6009, eija.liukkonen@museovirasto.fi
Lisätietoja avustusta saaneista hankkeista saa ko. yhteisöiltä ja kansalaisjärjestöitä.

AVUSTUKSET YHTEISÖJEN KULTTUURIPERINTÖÖN JA KULTTUURIYMPÄRISTÖÖN LIITTYVIIN HANKKEISIIN VUONNA 2019:

Varsinais-Suomen Kylät ry
8 000 euroa
Seurantalo 2020 ‒ yhdistystalot mukana muutoksessa -hanke

Kihniö-Seura ry
10 000 euroa
Kihniön kunnan kulttuuriympäristö- ja rakennushistoriaselvitys

Petäjävesi-seura ry
2 700 euroa
Keskisuomalainen arki ja juhla 1960- ja 70-luvuilla -hanke

Curatio Byggnadsvårdsförening i Åboland rf
10 000 euro