Helsingin olympialaisten yleisöä Olavi Santaholman kuvaamassa värifilmissä, joka on osa Helsinkikatsausta. Kuva: Museoviraston Kuvakokoelmat

Kurkista helsinkiläisten elämään 1950-luvulla!

Museoviraston Kuvakokoelmat on digitoinut vanhoja kaitafilmejä. Filmit ovat nyt kaikkien vapaasti katsottavissa verkon välityksellä.

Helsinkikatsaus-niminen kooste esittelee hetkiä etenkin lasten arjesta ja juhlasta eri vuodenaikoina. Koosteeseen sisältyy esimerkiksi helsinkiläisten joulunviettoa. Suurin osa filmipätkistä on 1950-luvulta. Helsingin olympialaisiin pääsee kurkistamaan Olavi Sohlbergin kuvaaman kaitafilmin kautta. Hellen Tallqvist on tallentanut kamerallaan tunnelmia vuoden 1956 yleislakosta ja siitä, miltä Kirkkonummella näytti Porkkalan palautuksen jälkeen vuonna 1956. Tallqvist on kuvannut myös kuolinpesän huutokauppaa ja Helsingin Länsisatamaa vuonna 1962.

Helsinkikatsaus:

Helsingin olympialaiset 1952:

Generalstrejk 1956 (Yleislakko 1956):

Kyrkslätt efter 11 år 1956 (Kirkkonummi 11 vuoden jälkeen 1956):

Sterbhusauktion (Kuolinpesähuutokauppa):

Västra Hamnen 1962 (Länsisatama 1962):

Samat filmit löydät myös Vimeosta: https://vimeo.com/kuvakokoelmat