Henkilö kivikkoisella merenrannalla auringonpaisteessa kädet levitettyinä.. Kuvaaja: iStock / Marco Piunti
Itämeripäivän kuvia. Kuva: iStock / Marco Piunti

Itämeripäivänä 26.8. Kansallismuseossa esitellään meriarkeologien työtä sekä hylyistä löytyneitä esineitä.

Itämeren sadoista hylyistä on löytynyt runsaasti kiinnostavia esineitä, mutta vielä enemmän on yhä tutkimatta. Itämeripäivänä esittelemme meriarkeologien työtä sekä hylyistä löytyneitä esineitä. Tervetuloa vedenalaisen kulttuuriperinnön pariin!

Löytöjä meren pohjasta – tietoiskut näyttelyssä tasatunnein

Tutkijat keskustelevat esineistä, joita meren pohjasta on löydetty. Tule kuulemaan tarinoita meriarkeologisilta sukelluksilta ja esineiden arvoitusten ratkeamisesta. Toista maata -näyttelyssä vedenalaisten aarteiden luona keskustelemassa ovat meriarkeologi Riikka Alvik ja konservoinnin intendentti Eero Ehanti.

Toista maata -näyttely, 2. krs klo 15, 16 ja 17. Keskustelun kesto noin 15 min.
Rajoitettu ryhmäkoko max 10 hlö.

Hylkylöytöjä ja meriarkeologiaa pop up -näyttelyssä

Hylkylöytöjä Hästö-Busöstä ensimmäistä kertaa esillä pop up -näyttelyssä Kansallismuseon Ateljeessa. Meriarkeologit Päivi Pihlanjärvi ja Kalle Virtanen esittelevät juuri konservoituja esineitä sekä meriarkeologista tutkimusta ja sukeltavan tutkijan työtä.

Ateljee, 2. krs, klo 15–18
Tilassa rajoitettu asiakasmäärä max 10 hlö kerrallaan.

Tapahtumaan pääsee Kansallismuseon pääsylipulla. Tulethan tapahtumaan vain terveenä ja noudatat vierailuohjeita.

Tapahtuman järjestää Kansallismuseo yhdessä Museoviraston Kulttuuriympäristöpalveluiden kanssa. Tapahtuma on osa Itämeripäivän sekä Tutkitun tiedon teemavuoden ohjelmaa.

Tutkitun tiedon teemavuosi 2021