Halikko Rikalanmäki. Kuvaaja: Museovirasto

Kulttuuriympäristökohteiden ja muinaisjäännösalueiden hoitoon myönnettävien avustusten haku käynnistyy 1.2.2018

Museovirasto julistaa haettavaksi vuoden 2018 kulttuuriympäristökohteiden ja muinaisjäännösalueiden hoitoon myönnettävät avustukset. Avustusten hakuaika päättyy 15.3.2018 klo 15.00. Avustuksia haetaan ensimmäistä kertaa sähköisen asiointiliittymän kautta. Yksityishenkilöt tarvitsevat asiointiliittymän käyttöön pankkitunnukset, varmennekortin tai mobiilivarmenteen, yhteisöt käyttävät Väestörekisterikeskuksen Katso-organisaatiotunnuksia.

Kulttuuriympäristökohteiden hoitoavustusten tavoitteena on mahdollistaa niiden kulttuuriympäristön ja -maiseman kohteiden säilyminen, joiden hoitoon ja ylläpitoon ei ole haettavissa tukea muista valtion avustuksista. Avustus täydentää Museoviraston rakennusten entistämisavustuksia ja muinaisjäännösten hoitoavustuksia. Etusijalle asetetaan sellaiset hankkeet, jotka varmistavat kohteen historiallisten arvojen ja ympäristön säilymisen.

Muinaisjäännösalueiden hoitoavustusten tavoitteena on edistää kiinteiden muinaisjäännösten säilymistä ja tunnistamista tukemalla alueiden maisemanhoitoa ja kohteiden merkitsemistä. Vuonna 2018 avustuksia kohdennetaan ensisijaisesti maisemanhoitoon.

Museoviraston avustukset haetaan syyskuusta 2017 alkaen sähköisen asiointiliittymän kautta. Avustushakemuksen tekemistä varten hakijoiden on tunnistauduttava palvelussa. Yksityishenkilö voi tunnistautua pankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella, yhteisöt, kuten kunnat, yhdistykset ja säätiöt, puolestaan Katso-tunnuksella. Katso-organisaatiotunnistus on Väestörekisterikeskuksen maksuton palvelu organisaatioiden tunnistamiseen sähköisessä asioinnissa. Avustuksista kiinnostuneita yhteisöjä kehotetaankin varmistamaan mahdollisimman pian, että heillä on voimassa oleva Katso-tunnus, tai hankkimaan sellainen.

Lisätietoja kulttuuriympäristökohteiden hoitoavustuksista: kyavustus@museovirasto.fi
Kulttuuriympäristökohteiden hoitoavustukset Museoviraston verkkosivuilla
Yhteydenotot erityiskysymyksissä: puh. 0295 33 6260 maanantaisin kello 12.30–15

Lisätietoja muinaisjäännösalueiden hoitoavustuksista: mjhoitoavustus@museovirasto.fi