Teemapäivien tunnus 2023

Museoalan Teemapäivät kutsuu alan ammattilaiset pohtimaan museoiden vaikuttamista ja yhteiskunnallista toimintaa

,

Museoviraston järjestämän tapahtuman keynote-puhujina kuullaan kokenutta museoalan asiantuntijaa ja vaikuttajaa, kansainvälisen museoverkosto Solidarity in Actionin perustajaa tohtori Bernadette Lynchiä sekä Helsingin yliopiston maailmanpolitiikan professoria Teivo Teivaista. Lynchin puheenvuoro pureutuu museoiden mahdollisuuksiin yhteiskunnallisessa toiminnassa ja Teivaisen puhe aktivismiin ja suoraan toimintaan. Museoalan Teemapäivät järjestetään tänä vuonna maksuttomana verkkokeskusteluiden sarjana kolmena marraskuun keskiviikkona teemalla ’Tehdään vaikutus´.

Museoalan Teemapäivät herättelee tänä vuonna keskustelua vaikuttamisesta, aktivismista ja yhteisöiden kanssa toimimisesta. Museoiden yhteiskunnallisista vaikutusmahdollisuuksista on keskusteltu alalla pitkään, mutta millaisia konkreettisia tuloksia on saatu aikaan? Mihin asioihin museot voivat vaikuttaa ja mihin niiden pitäisi vaikuttaa?

Kolmena marraskuun iltapäivänä järjestettävän ammattilaistapahtuman ensimmäinen päivä 1. marraskuuta pureutuu suoraan toimintaan, aktivismiin ja näiden museoille tarjoamiin mahdollisuuksiin. Teemapäivät käynnistää Helsingin yliopiston maailmanpolitiikan professori Teivo Teivainen keynote-puheellaan aktivismista ja suorasta toiminnasta vaikuttamisen keinona. Teivaisen jälkeen ensimmäisen päivän keskusteluissa jatketaan suoran toiminnan, ilmastokysymysten ja yhdenvertaisuuden teemojen parissa.

Yhteisöjen kanssa toimimiseen johdattelee toisen keynote-puhujan, kansainvälisesti tunnetun museoalan vaikuttajan Bernadette Lynchin esitys. University College Londonin vieraileva tutkija Lynch on perustanut solidaarisuuden edistämiseen keskittyvän museoverkosto Solidarity in Actionin sekä kehittänyt erityisesti innovatiivisia ja eettisiä osallistamisen käytäntöjä. Lynch keskittyy puheessaan museoihin sosiaalisina ja yhteiskunnallisina toimijoina sekä yhteisöjen kanssa työskentelyn merkitykseen.

Yhteisötyön parissa jatketaan Teemapäivien toisena päivänä 8. marraskuuta keskustelulla, jonka alustuksena kuullaan tutkija, yhdenvertaisuusasiantuntija Panu Artemjeffin puheenvuoro. Paneelikeskustelussa yhteisötyön asiantuntijat ja yhteisöjen edustajat pohtivat, miten yhteisöiden kanssa tehtävä museotyö olisi vaikuttavaa ja kaikille osapuolille mielekästä.

Kolmannessa iltapäivässä 15. marraskuuta kuullaan inspiroivia esimerkkejä vaikuttavista teoista museo- ja kulttuurikentältä. Teemapäivät päättää keskustelu, jossa uusien ja muutoksessa olevien suurten museohankkeiden edustajat arvioivat yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja mahdollisuuksia museoiden tulevaisuudessa.

Museoalan Teemapäiville voi ilmoittautua 27.10.2023 asti.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan Teemapäivien sivulla

Museoalan Teemapäivät

Museovirasto järjestää vuotuiset Museoalan Teemapäivät nyt kymmenettä kertaa. Teemapäivät on yksi vuoden merkittävimmistä museoalan ammatillisista koulutus- ja kohtaamistapahtumista. Eri vuosina tapahtuma järjestetään joko lähitapahtumana tai verkossa.

Tutustu aiempien Teemapäivien sisältöihin