Veistoksia näyttelytilassa.. Kuvaaja: Lasse Lehtinen / Kymenlaakson museo
Eräs näyttelypalkkioavustuksen saajista syksyn 2023 hakukierroksella oli Johanna Rytkölän veistoksia esittelevä Vesikehän ympäröimä -näyttely. Se on esillä Kymenlaakson museossa 19.1.–14.4.2024. Kuva: Lasse Lehtinen / Kymenlaakson museo

Museovirasto avasi avustushaun kuvataiteilijoiden näyttelypalkkioihin – hae 9.4.2024 klo 15 mennessä

Museovirasto avasi 27.2.2024 avustushaun kuvataiteilijoiden vuosien 2024–2025 näyttelypalkkioiden kattamiseen. Ammatillisten museoiden lisäksi myös eräät muut näyttelynjärjestäjät voivat hakea avustusta näyttelypalkkioiden maksamiseen ammattikuvataiteilijalle. Avustuksia haetaan uuden Haeavustuksia.fi-palvelun kautta 9.4.2024 klo 15 mennessä.

Museovirasto myöntää avustuksia, joilla tuetaan palkkion maksamista ammattikuvataiteilijoille taidenäyttelyä varten tehdystä työstä. Näyttelypalkkiojärjestelmän ensisijaisena tavoitteena on huomioida kuvataiteilijoiden merkitys näyttelyn sisällön tuottajina ja parantaa heidän mahdollisuuksiaan saada elantonsa taiteellisesta työstä.

Vuonna 2023 Museovirasto jakoi 1 459 000 euroa 826 taiteilijan näyttelypalkkioihin 400 taidenäyttelyssä. Avustuksen saajiin kuului ammatillisia museoita, taidehalleja, valokuvakeskuksia sekä valtakunnallisten taiteilijajärjestöjen gallerioita.

Keväällä 2024 Museovirasto jakaa kuvataiteilijoiden näyttelypalkkioihin 434 000 euroa. Avustuksen suuruus harkitaan tapauskohtaisesti. Avustuksen osuus voi olla korkeintaan 80 % näyttelypalkkion hyväksyttävistä kokonaiskustannuksista.

Tätä avustusta haetaan keväästä 2024 alkaen uudessa valtionhallinnon yhteisessä haeavustuksia.fi-palvelussa. Hakuilmoitus sekä avustusehdot ovat luettavissa palvelussa.

Avustukset kuvataitelijoiden näyttelypalkkioihin