Neljä miestä pitkän pöydän takana. Pöydällä on ruoka-astioita,
Yksi Finnan suosituimpia kuvia vuonna 2021 oli Ruotsin pääministeri Tage Erlanderin vierailu Suomeen 20.–24.8.1967. Kuva: V. K. Hietanen 1967, JOKA Journalistinen kuva-arkisto, Museovirasto. JOKAVKH2C02:4 CC BY 4.0

Museoviraston kokoelmia katsottiin Finnassa lähes kaksi miljoonaa kertaa vuonna 2021

,

Museoviraston ja Suomen kansallismuseon arkeologisia, esine- ja kuvakokoelmia katsottiin Finnan kautta yli 1,9 miljoonaa kertaa vuonna 2021. Määrä yli kaksinkertaistui vuodesta 2020.

Eniten käyttäjiä kiinnostivat valokuvat ja muu kuva-aineisto. Suosituimpia kuvia olivat esimerkiksi 1910-luvun värikuva Tammerkoskesta ja kuva Ruotsin pääministeri Tage Erlanderin vierailusta Suomeen vuonna 1967.

Museoviraston eri kokoelmat ja aineistot kiinnostivat monipuolisesti. Esimerkiksi eniten katsottu esine oli Suomen kansallismuseon kokoelmiin kuuluvat eripariset sukset, lyly ja kalhu. Tiedot ovat peräisin Finnan kävijäanalytiikasta.

Sukset
Finna.fin puolella Museoviraston ja Suomen kansallismuseon kokoelmien ponnahdusikkunan kautta katsotuin objekti oli K7564: eripariset sukset, jota katsottiin 1099 kertaa. Kansatieteelliset kokoelmat, Suomen kansallismuseo, Museovirasto

Vuonna 2021 Museovirastolla oli neljä omaa Finna-näkymää, joissa käytiin yhteensä yli 210 000 kertaa. Niistä ja finna.fi:n kautta löytyi yhteensä yli 310 000 Museoviraston kokoelmien objektia, mm. yli 230 000 kuvaa ja yli 65 000 esinettä.

Kokoelmien parissa myös viihdyttiin pitkään ja niitä käytettiin ahkerasti. Museoviraston kokoelmien näyttökuvatiedostoja ladattiin vuonna 2021 yhteensä yli 19 miljoonaa kertaa. Näistä yli 183 000 oli isoja korkearesoluutiotiedostoja.

Vapaasti hyödynnettäviä kokoelmia käytettiin paljon mm. erilaisissa julkaisuissa, muissa verkkopalveluissa, tutkimuksessa ja muidenkin iloksi ja hyödyksi sosiaalisessa mediassa.

Tammerkoski Vasemmalla rannalla Frenckellin paperitehtaan punatiilirakennuksia, taustalla Finlaysonin tehdas ja Satakunnansilta.. Kuvaaja: Alfred Öhberg
Tampere, Tammerkoski, Kuva: Alfred Öhberg 1900–1918, Historian kuvakokoelma, Museovirasto, HK19670401:343.413, CC BY 4.0

Finnan käyttäjätutkimuksen mukaan Finnasta ja myös Museoviraston näkymistä löytyy usein jotakin muuta kiinnostavaa, vaikka juuri haettua asiaa ei sillä kertaa löytyisikään. Finnaan on avattu pieni osa Museoviraston laajoista kokoelmista, joten jos jotakin ei löydy, lisää kuvia voi kysyä esimerkiksi Kuvakokoelmien asiakaspalvelusta.

Finna mahdollistaa myös yleisön osallistumisen kokoelmatietojen korjaamiseen ja täydentämiseen. Museoviraston kokoelmiin tuli vuonna 2021 yli 1500 Finnan palauteviestiä, joiden avulla korjatut ja täydennetyt tiedot päivittyvät myös Finnaan. Suurkiitos kaikille palautteita ja kommentteja lähettäneille.

Museovirastolla on neljä Finna-sivua. Kaikki sivut avattiin joulukuussa 2020.