Tulva 2000
Översvämningarna i Södra Österbotten 1934. Bild: Lauri Huhtala, Journalistiska bildarkivet, Museiverket.

Museiverket öppnar upp över 200 000 samlingsbilder i tryckkvalitet till fritt bruk

Museiverket öppnar upp över 200 000 samlingsbilder som bildfiler i tryckkvalitet i Finna-tjänsten, fritt tillgängliga för alla. Materialet i de nationella bildsamlingarna kan användas i exempelvis publikationer, forskning och inredningslösningar. Med reformen stödjer Museiverket kulturarvets tillgänglighet samt dess öppna och omfattande användning. Det handlar om att öppna upp Finlands största bildsamlingar till fritt bruk. I samband med reformen öppnar Museiverket även en egen Finna-vy på museovirasto.finna.fi.

I Finna-tjänsten har man öppnat upp förutom materialet i Museiverkets Bildsamlingar och de arkeologiska samlingarna även en omfattande del av Finlands nationalmuseums samlingar. Museiverkets samlingar har utökats sedan början av 1800-talet. Ur samlingen med över 18 miljoner bilder och miljontals föremål har man publicerat information om cirka 300 000 objekt i Finna och nu finns även högupplösta bilder tillgängliga för 250 000 av dem. Tills vidare har alltså endast en liten del av samlingarna digitaliserats och gjorts tillgängliga på webben. Mer material läggs årligen ut i tjänsten.

– De senaste åren har det varit vanligt i museivärlden att öppna upp samlingar till fritt bruk. Bland annat Rijksmuseum i Amsterdam har stått som exempel. En omfattande användning av kulturarvet skapar även nya betydelser för den och håller den levande, säger överintendent Ismo Malinen på Museiverket.

Öppna data möjliggör omfattande användning av kulturarvet

Museiverket öppnar upp samlingarnas bilder i högupplösta versioner, som alltså har bra tryckkvalitet, huvudsakligen med CC BY-licens. En liten del av bilderna har mer begränsade användarbehörigheter. Bilder märkta med CC BY-licensen kan laddas ner och användas fritt utan avgift exempelvis på webbplatser, i appar, i böcker, i läromedel och på inredningsprodukter.

I samband med användningen ska man nämna fotografens eller upphovsmannens namn samt samlingens ägare, det vill säga Museiverket eller Finlands nationalmuseum. Till användning i marknadsföring och reklam ska man be om tillstånd av personerna på bilderna som är vid liv. Vid frågor om kommersiellt syfte kan man vända sig till Bildsamlingarnas kundtjänst. Museiverket hoppas att alla använder bilderna enligt god sed.

Den nya nätverkstjänsten är en genväg till Museiverkets material

Man kan söka och bläddra i Museiverkets samlade material i den nya webbtjänsten museovirasto.finna.fi. I tjänsten finns förutom bildmaterial även omfattande mängder bilder på Museiverkets samlingsföremål. Det är enkelt att ladda ner bildfiler av tryckkvalitet. Eventuella användningsbegränsningar står i anslutning till bilderna. Man kan bekanta sig med materialet förutom via sökfunktionerna även med hjälp av aktuella teman.

Museiverket öppnar även egna söksidor för bläddring av arkeologiska, Journalistiska bildarkivets och Finlands nationalmuseums samlingar.

Finna-söktjänsten upprätthålls och utvecklas av Nationalbiblioteket tillsammans med deltagande arkiv, bibliotek, museer och andra aktörer. Museiverket deltar även aktivt i att utveckla tjänsten. Man kan även bekanta sig med materialet som är tillgängligt på webbplatsen Museovirasto.finna.fi via finna.fi-söktjänstens moderwebbplats.

överintendent Ismo Malinen, ismo.malinen@museovirasto.fi, tfn 0295 33 6382

museovirasto.finna.fi