Struve Oravivuori. Kuvaaja: Jyrki Puupponen
Puolakan mittauspiste Oravivuorella Korpilahdella on osa Struven ketjun maailmanperintökohdetta. Kuva: Jyrki Puupponen

Museovirasto on avannut avustushaut aineettoman kulttuuriperinnön ja maailmanperintökohteiden kehittämisen hankkeisiin

, ,

Museovirasto julistaa haettavaksi aineettoman kulttuuriperinnön hankeavustukset ja maailmanperintökohteiden tutkimus- ja kehittämishankkeiden avustukset. Avustusten haku on nyt auki, ja hakemukset tulee jättää 9.10.2020 klo 15.00 mennessä. Avustuksia haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtionavustusten asiointipalvelun kautta. Avustusten tavoitteena on edistää sosiaalisesti, ekologisesti, taloudellisesti ja kulttuurisesti kestävää kulttuuriperintötyötä.

Museovirasto jakaa avustuksia aineettoman kulttuuriperinnön sopimuksen mukaisiin yhteistyö- ja kehittämishankkeisiin. Avustuksen jakamisen tavoitteena on edistää Unescon aineettoman kulttuuriperinnön suojelemista koskevan yleissopimuksen toimeenpanoa ja levittää siitä tietoisuutta. Sopimus korostaa yhteisöistä lähtevän toiminnan merkitystä, perinteen suojelua ja siirtämistä sekä perinteiden moninaisuutta. Avustusten jakaminen onkin yksi keino laajentaa yhteisöjen mahdollisuuksia osallistua aineettoman kulttuuriperinnön sopimuksen mukaiseen toimintaan.

Avustusta voi hakea kunta, yhdistys, säätiö, osakeyhtiö tai muu oikeustoimikelpoinen yhteisö. Vuonna 2019 avustusta myönnettiin 10 hankkeelle. Avustussumma oli yhteensä 78 400 euroa.

Lisätietoja

Avustukset aineettoman kulttuuriperinnön sopimuksen mukaisiin yhteistyö- ja kehittämishankkeisiin:leena.marsio@museovirasto.fi, puh. 0295 33 6017

Avustukset aineettoman kulttuuriperinnön sopimuksen mukaisiin yhteistyö- ja kehittämishankkeisiin Museoviraston verkkosivuilla

Avustus maailmanperintökohteiden tutkimus- ja kehittämishankkeisiin

Maailmanperintökohteiden tutkimus- ja kehittämishankkeiden avustuksia voi hakea maailmanperintöluettelossa olevien kulttuuriperintökohteiden yhteistyö-, tutkimus- ja kehittämishankkeille sekä hankkeille, jotka edistävät maailmanperintötietoisuutta. Suomessa on kuusi Unescon maailmanperintöluetteloon hyväksyttyä kulttuuriperintökohdetta: Suomenlinna; Vanha Rauma; Petäjäveden vanha kirkko; Verlan puuhiomo ja pahvitehdas; Sammallahdenmäki sekä Struven ketju.

Avustusta voi hakea kunta, yhdistys, säätiö, osakeyhtiö tai muu oikeustoimikelpoinen yhteisö, ja tukea hakevien hankkeiden tulee toteuttaa maailmanperintöstrategian linjauksia. Vuonna 2019 avustus myönnettiin neljälle hankkeelle. Avustussumma oli yhteensä 75 750 euroa.

Lisätietoja

Avustukset maailmanperintökohteiden tutkimus- ja kehittämishankkeisiin: stefan.wessman@museovirasto.fi, puh. 0295 33 6256

Avustukset maailmanperintökohteiden tutkimus- ja kehittämishankkeisiin Museoviraston verkkosivuilla