Kuva1 Raasepori Brynickbacka P Maaaranen 2017
Maahan uurtunut solamainen tiejäännös sijaitsee mahdollisesti jo keskiajalta periytyvän Raaseporin Brynicbackan kylänpaikalla. Kuvaaja Päivi. Maaranen, 2017, Museovirasto.

Ajankohtaista arkeologiasta: Bongaa karjakujanne maastossa

Ihmisten ja kotieläinten kulkua ovat helpottaneet ja ohjanneet erilaiset maakulkureitit kauan. Jo keskiajan lainsäädännössä kulkureitit tunnistettiin osaksi ympäristöä.

Erilaisten maakulkureittien rakentaminen ja ylläpito on huomioitu Suomenkin aluetta koskevassa lainsäädännössä noin 1300-luvun puolivälistä lähtien. Maunu Eerikinpojan maanlaki oli silloisen Ruotsin valtakunnan maaseutua koskeva laki. Tältä ajalta voi periytyä myös osa nykyisestä tieverkostamme.

Maunu Eerikinpojan maanlain säännöksiä

Maunu Eerikinpojan maanlain suomennoksessa mainitaan yleiset tiet, maantiet, käräjätiet, kylätiet, kirkkotiet, kylänraitit, myllytiet ja karjatiet. Tämä nimitysten moninaisuus kertoo kulkureittien määrittelyn ja tunnistamisen tärkeydestä yhteisössä.

Maunu Eerikinpojan maanlain mukaan kylän jokaisen talonpojan tuli osallistua tienpitoon. Tähän kuului myös tiehen liittyvien veräjien ja siltojen ylläpito. Lain mukaan kukaan ei saanut sulkea tietä laittamatta yhtä hyvää tilalle.

Jos tarvittiin rajan merkintää, tien rajana oli kolme kiveä. Kaikista tien rakenteista maanlaissa ei määrätty, mutta maantien ja käräjätien leveydeksi määriteltiin kymmenen kyynärää. Keskiajalla ei ollut kehittynyt vielä yhtenäistä mittajärjestelmää, mutta kymmenen kyynärän tie oli leveydeltään alle kuusi metriä.

Kuva2 Hyvinkaa Suomies P Maaranen2015
Torppamäen talojen jäännösten välissä mäen rinnettä kulkevaa tasattua raittia Hyvinkään Suomiehessä. Kuvaaja P. Maaranen, 2015, Museovirasto.

Maunu Eerikinpojan maanlaissa mainitaan karjatiet, jotka lienevät karjakujanteita eli karjakujia. Nämä olivat karjan kulkua ohjaavia, esimerkiksi kulkua estäviä tai tiettyyn paikkaan ohjaavia reittejä. Karjakujanteita reunustivat aidat, jotka oli rakennettu kivistä tai puusta.

Karjakujanteiden jäännöksiä tunnetaan suhteellisen vähän Suomen alueelta. Museoviraston ylläpitämästä muinaisjäännösrekisteristä löytyy tietoa karjakujanteista muun muassa Laitilan Mäessä, Ilomantsin Hattuvaaran Kuusikossa, Loviisan Segerbyssä ja Inkoon Västankvarnin Bonäsissä. Vanhimmat karjakujanteet voivat ajoittua esimerkiksi keskiajalta peräisin olevien kylien paikoilla jopa keskiaikaan. Useimmat lienevät kuitenkin iältään nuorempia.

Kivisillä seuduilla raivatut kulkuväylät niitä reunustavine kivivalleineen saattavat joskus muistuttaa ulkoisesti karjakujanteita. Aina ei ole välttämättä mahdollista selvittää, onko kyseessä karjakujanne vai muu kivin reunustettu kulkureitti. Karjakujanne johdattaa kuitenkin kulkijansa selkeästi laitumelle tai muulle karjan oleskeluun sopivalle paikalle.

Kuva3 Inkoo Bonas P Maaranen2024
Kivivallien reunustama kulkureitti Inkoon Bonäsissä voi olla karjakujanteen jäännös. Kuvaaja Päivi Maaranen, 2024, Museovirasto.

Suomen alueen metsissä ja joutomailla on runsaasti erilaisia maakulkureittien jäännöksiä, sillä ihmiset ovat liikkuneet paikasta toiseen vuosisatojen ajan. Kaikki vanhojen kulkureittien jäännökset eivät ole suojeltuja, mutta ne voivat silti olla arvokas osa paikkaan liittyvää kulttuuriperintöä. Muinaismuistolailla (295/1963) rauhoitettuja ovat huomattavien muinaisten huomattavien kulkuteiden jäännökset.

Maastosta voi löytää joskus käytön ulkopuolelle jääneen ja iältään vanhalta vaikuttavan karjakujanteen jäännöksen. Museoviraston muinaisjäännösrekisteristä voi tarkistaa, onko havaittu kohde jo tunnettu ja merkitty rekisteriin. Jos kohdetta ei löydy muinaisjäännösrekisteristä, voi havainnoista ilmoittaa Museoviraston sähköisen ilmoitus- ja palautepalvelu Ilpparin kautta. Ilppariin tehtyjä ilmoituksia käsitellään alueellisissa vastuumuseoissa ja Museovirastossa.

Päivi. Maaranen

Erikoisasiantuntija, arkeologia, Kulttuuriympäristöpalvelut