Lähikuva vihreäsävyisestä ryijystä, jonka keskellä on koivuja kuvaava valokuva puunvärisissä kehyksissä.. Kuvaaja: Mayumi Niiranen-Hisatomi
Eräs näyttelypalkkioavustuksen saajista kevään 2023 hakukierroksella oli Risteymiä-näyttely Imatran taidemuseossa 4.8.–29.9.2023. Kuvassa näyttelystä Mayumi Niiranen-Hisatomin teos Välietappi. Kuva: Mayumi Niiranen-Hisatomi.

Avustukset kuvataiteilijoiden näyttelypalkkioihin jälleen haettavissa

,

Museovirasto avaa 29.8.2023 avustushaun kuvataiteilijoiden vuosien 2024–2025 näyttelypalkkioiden kattamiseen. Ammatillisten museoiden lisäksi myös eräät muut näyttelynjärjestäjät voivat hakea avustusta näyttelypalkkioiden maksamiseen ammattikuvataiteilijalle. Avustuksia haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön valtionavustusten asiointipalvelun kautta 10.10.2023 klo 15 mennessä.

Museovirasto myöntää avustuksia, joilla tuetaan palkkion maksamista kuvataiteilijoille taidenäyttelyä varten tehdystä työstä. Näyttelypalkkiojärjestelmän ensisijaisena tavoitteena on huomioida kuvataiteilijoiden merkitys näyttelyn sisällön tuottajina ja parantaa heidän mahdollisuuksiaan saada elantonsa taiteellisesta työstä.

Keväällä 2023 Museovirasto jakoi 668 000 euroa 440 taiteilijan näyttelypalkkioihin 167 taidenäyttelyssä. Avustuksen saajiin kuului ammatillisia museoita, taidehalleja, valokuvakeskuksia sekä valtakunnallisten taiteilijajärjestöjen gallerioita.

Avustusta voivat hakea ammatillisten museoiden lisäksi eräät muut Museoviraston avustusehdoissa määritellyt taidenäyttelyiden järjestäjät. Avustusta voi saada ammattikuvataiteilijalle maksettavaan yksityis- tai ryhmänäyttelyn näyttelypalkkioon korvaamaan taiteilijan taidenäyttelyn yhteydessä tekemä työ.

Avustuksen suuruus harkitaan tapauskohtaisesti. Avustuksen osuus voi olla korkeintaan 80 prosenttia näyttelypalkkion hyväksyttävistä kokonaiskustannuksista.

Avustushaun ohjeet ja tarkemmat hakukriteerit ovat luettavissa Museoviraston verkkosivuilla.

Avustukset kuvataiteilijoiden näyttelypalkkioihin