Bakgrundsmaterial för hörande
Bakgrundsmaterialet för inventeringen består av projektbeskrivningar, landskapsbeskrivningar, förteckning över VARK-områden och bedömning av miljökonsekvenserna.
Projektbeskrivningar
Korta projektbeskrivningar på olika språk, pdf
- Lyhyt hankekuvaus
- Kort projektbeskrivning
- Oanehaš govvádus fidnus
- Uánihis hahâkuvvim
- Vuäʹnkõs haʹŋǩǩõskovvõs
Omfattande projektbeskrivningar på olika språk, pdf
- Laaja hankekuvaus
- Omfattande projektbeskrivning (kommer senare)
Loppuraportti
Bildande av områden
Hörandet gäller 1011 föreslagna VARK-området som sammanlagt innehåller 1392 objekt i fornlämningsregistret (26.10.2022).
Bekanta dig med VARK-områdena på kartan www.kyppi.fi/VARK
Av de arkeologiska objekt som ingick i inventeringsmaterialet har det bildats områdesmässigt avgränsade VARK-områden. Ett VARK-område kan bestå av ett eller flera objekt i fornlämningsregistret, eller delar av dem.
Oftast överensstämmer uppgifterna om läge och egenskaper för VARK-områdena med uppgifterna för motsvarande objekt i fornlämningsregistret (situation 13.10.2022). Uppgifterna om VARK-områdenas läge och egenskaper uppdateras inte efter att inventeringen blivit klar, även om uppgifterna för motsvarande objekt i fornlämningsregistret ändras.
För varje VARK-område ska det specificeras en VARK-kod som utgörs av ett tal och namnet. VARK-områden har bildats och namngetts på tre olika sätt:
1. VARK-området utgörs av ett objekt i fornlämningsregistret och områdesavgränsningen för det
- 843 VARK-områden (83 procent)
- positionsdata motsvarar uppgifterna i fornlämningsregistret
- namnet på VARK-området motsvarar objektets namn i fornlämningsregistret
2. VARK-området utgörs av flera objekt i fornlämningsregistret och områdesavgränsningen för dem
- 115 VARK-områden (11 procent)
- positionsdata motsvarar uppgifterna i fornlämningsregistret
- objekt som ligger nära varandra utgör en tematisk helhet
- namnet på VARK-området är beskrivande (till exempel Kärmenharjus stenåldersbosättningar eller Kukkokallios fornlämningar)
3. VARK-området utgörs av ett eller flera objekt i fornlämningsregistret och det har en avvikande områdesavgränsning
- 53 VARK-områden (5 procent)
- positionsdata skiljer sig från uppgifterna i fornlämningsregistret, avvikelsen har anmälts och motiverats i VARK-uppgifterna
- kan bildas av ett enskilt objekt eller en tematisk helhet.
- områdesavgränsningen kan vara mindre än uppgifterna i registret (24 VARK-område) eller större (29 VARK-område)
- ”VARK-område” nämns i namnet på VARK-området (till exempel Haga VARK-område).
Beskrivningar av VARK-områden per region
Objektbeskrivningarna tillhandahålls på svenska i de kommuner där svenska är ett officiellt språk. Områdena i det samiska hembygdsområdet beskrivs på områdets språk. Av tekniska skäl har regionerna har alfabetiserats enligt det finska språket.
Södra Österbotten
Egentliga Tavastland
Mellersta Österbotten
Mellersta Finland
Österbotten
Norra Österbotten
Päijänne-Tavastland
Samernas hembygsområde
- VARK Saamelaisten kotiseutualue kuvaus kesa 2023 fi
- VARK Saamelaisten kotiseutualue kuvaus kesa 2023 Inarinsaame smn
- VARK Saamelaisten kotiseutualue kuvaus kesa 2023 koltansaame sms
- VARK Saamelaisten kotiseutualue kuvaus kesa 2023 Psaame se
- Kohteet saamelaisten kotiseutualueella - Čuozáhagat sámiid ruovttuguovllus - Čuosâttuvah sämmilij päikkikuávlust - Pääiʹǩ säʹmmlai dommvuuʹdest
Nyland
Egentliga Finland
Bedömning av miljökonsekvenserna
En bedömning av miljökonsekvenserna enligt SMB-lagen (lagen om bedömning av miljökonsekvenserna av myndigheters planer och program) förutser miljökonsekvenserna av VARK-inventeringen och för fram olika aspekter i anknytning till dem. Samtidigt ges information om genomförandet av inventeringen och den allmänna kunskapen om det arkeologiska kulturarvets ka-raktär och värden i anknytning till det utökas. De miljökonsekvenser som ska bedömas är de miljö-konsekvenser som avses i 2 § i SMB-lagen bland annat för människor, organisationer och för ekonomin.
useiverket har ansvarat för bedömningen av miljökonsekvenser och arbetet har letts av en grupp där undervisnings- och kulturministeriet, miljöministeriet, Forststyrelsen, Kommunförbundet, museerna med regionalt ansvar och Arkeologiska sällskapet i Finland har varit företrädda.