Sukeltaja kuvaa Garpenin hylkyä. Kuvaaja: Riikka Tevali, Museovirasto
Kuva: Riikka Tevali

Verkkoseminaari The End of Glory Days goes Sustainable with DAN 2.10.2021

Asiantuntijaseminaarissa puhutaan mm. meneillään olevan hylkykartoituksen toteuttamisesta kestävän kehityksen hengessä ja ilmastonmuutoksen vaikutuksesta Itämereen sekä tutustutaan Tvärminnen uuteen Tutkimussukellusakatemiaan. Tapahtuman yhteydessä Suomenlinnan alueella tehdään perjantaina 1.10.2021 sukelluksia. Sukelluksia ja seminaaria voi seurata suorana Museoviraston Youtube-kanavalla.

Tapahtuma on osa DAN (Divers Alert Network) Europe Foundationin Sustainable Touria, joka on kiertänyt kesän ja syksyn aikana 15 000 km ympäri Eurooppaa täyssähköautolla tutustuen kestävää kehitystä tukeviin yrityksiin, sekä ympäristön ja merien suojeluohjelmiin. Seminaarissa DAN Europen lähettiläät kertovat kiertueestaan. Seminaarin kieli on englanti.

Chair of the seminar: Anne Räisänen-Sokolowski, DAN Finland

10.30-10.40 Opening of the seminar: Ilari Kurri, Director at Governing Body of Suomenlinna

10.40-11.00 The End of Glory Days- project and sustainability: Minna Koivikko, Project leader at Finnish Heritage Agency

11.00-11.30 DAN Sustainable Tour: Alana Alvarez and Manuel Bustelo, Ambassadors at Divers Alert Network, Europe

11.30-12.00 Climate Change and mind - Why our eco-emotions matter?: Sanni Saarimäki, Psychologist at Aalto University/Tunne Society

Tauko

13.30-14.00 The Baltic Sea and Climate Change: Roope Flinkman, PhD Marine scientist at Finnish Environment Institute

14.00-14.30 Scientific Dive Training in the Changing Climate: Edd Stockdale, Coordinator at Finnish Scientific Diving Academy at Tvärminne Zoological Station, University of Helsinki

14.30-15.00 Porkkala Wreck Park: David Cleasby, Maritime archaeologist at Finnish Maritime Archaeological Society

15.00 Seminaarin päätös Dr. Roope Flinkman, PhD, Marine scientist

DAN Sustainable Tour

Lost navy -projekti

Ohjelma pdf-muodossa

Ennen seminaaria perjantaina 1.10. järjestetään sukellustilaisuus, jossa ovat mukana mm. sukeltamisen turvallisuutta edistävän DAN Europe Foundation -säätiön edustajat Alana Alvarez sekä Manuel Bustelo, jotka kiertävät Eurooppaa sähköautolla tekemässä merien suojelua tutuksi. Paikalla on myös Veteen vajonneet -hankkeen Suomen-projektin vetäjä, meriarkeologi Minna Koivikko Museovirastosta.