Kaartin Lasaretin sotilassairaala 2.4.1912. Kuva: Artur Faltin / Historian kuvakokoelma / Museovirasto
Kaartin Lasaretin sotilassairaala 2.4.1912. Kuva: Arthur Faltin / Historian kuvakokoelma / Museovirasto.

Kurkistus 1900-luvun alun Helsinkiin

Artur Faltin kuvasi tehtaissa, sairaaloissa, rakennustyömailla, yhdistyksissä, konttoreissa, kaupoissa ja kouluissa

Helsinkiläisen valokuvaajan Artur Faltinin (1865–1930) yli 2 000 lasinegatiivin kokoelma kertoo mielenkiintoisesti kuvin, millaista elämä oli Helsingissä 1900-luvun alussa. Viipurissa syntynyt ja Helsingissä kasvanut Faltin oli itseoppinut valokuvaaja ja Amatörfotografklubben i Helsingfors rf:n jäsen vuodesta 1905 lähtien. Faltin opiskeli yliopistossa ja teki töitä konttoristina ennen valokuvaajaksi ryhtymistään. Ura valokuvaajana alkoikin melko myöhään. Suomen valokuvataiteen museon Kuka kuvasi -palvelun mukaan Artur Faltin käytti ammattinimikettä valokuvaaja vuosina 1905–1925.

40-vuotias Artur Faltin ei ryhtynyt studiovalokuvaajaksi. Hän oli tilausvalokuvaaja, joka liikkui kameroineen sinne, minne hänet pyydettiin kuvaamaan. Kotikäynti ja valokuvaus kuuluivat samaan hintaan. Perhekuvien, merkkipäivä- ja syntymäpäiväkuvien ja kuolinkuvien (lit de parade) lisäksi hän kuvasi mm. rakennuksia, interiöörejä, maalauksia, esineitä, joitakin maisemia sekä hautoja ja hautamuistomerkkejä. Varakkaiden yksityishenkilöiden lisäksi Faltinia työllistivät monet yritykset. Hän valokuvasi niin tehtaissa, sairaaloissa, rakennustyömailla, yhdistyksissä, konttoreissa, kaupoissa kuin kouluissakin. Artur Faltinin lasinegatiiveille tallentui hienoja kuvia työnteosta sadan vuoden takaa. Myös aikakauslehdet tilasivat häneltä valokuvia. Esimerkiksi aikakauslehti Veckans Krönikalle hän kuvasi Helsingin rakennuksia sekä ravintoloiden, myymälöiden ja konttoreiden interiöörejä.

Valokuvaamisen tekninen kehitys ja kameroiden keventyminen mahdollistivat uudenlaisen, liikkuvan valokuvauksen kehittymisen 1900-luvun alussa. Uuden suunnan ihanteiden mukaisesti myös Faltin pyrki tallentamaan kuviinsa elämää, todenmukaisuutta ja luonnollisuutta. Tunteet ja tunnelmat saivat näkyä kuvissa. Tästä hyvänä esimerkkinä on Kaartin Lasaretin sotilassairaalassa vuonna 1912 otettu valokuva, missä rento tunnelma ja ripaus huumoriakin välittyy katsojalle sängyillä musisoivista ja sanomalehtiä lukevista vuodetoveruksista.

Lasinegatiivit ovat säilyneet hyvin alkuperäisissä paperikuorissaan ja rasioissaan. Luonteeltaan tarkka Faltin merkitsi huolellisesti kuorien ja rasioiden kansiin kuvanumeron, päivämäärän, tilaajan ja kuvauskohteen lisäksi tarkat kuvaamisessa käyttämänsä tekniset tiedot. Teknisiä tietoja hän mahdollisesti käytti apuna omaan oppimiseen ja valokuvaajana kehittymiseen.

Teksti: Veera Berner

Kamera 1/2023

Elävää musiikkia ravintola Fenniassa Helsingissä 4.11.1922. Artur Faltin / Historian kuvakokoelma / Museovirasto

Elävää musiikkia ravintola Fenniassa Helsingissä 4.11.1922. Kuva: Artur Faltin / Historian kuvakokoelma / Museovirasto.

Ystävättäret kahvilla: vasemmalta Rosika Schwimmer, Annie Furuhjelm, Lilly Krogius ja Jenny af Forselles. Artur Faltin / Historian kuvakokoelma / Museovirasto

Ystävättäret kahvilla: vasemmalta Rosika Schwimmer, Annie Furuhjelm, Lilly Krogius ja Jenny af Forselles. Kuva: Artur Faltin / Historian kuvakokoelma / Museovirasto.