Fötterna åker upp i luften när unga breakdance-entusiaster uppträder på Ruotsinsalmenkatu. Foto: Lauri Sorvoja / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket. Objektinumero: JOKALS14Mer85Kat:5
Fötterna åker upp i luften när unga breakdance-entusiaster uppträder på Ruotsinsalmenkatu. Foto: Lauri Sorvoja / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket (JOKALS14Mer85Kat:5)

Festivalen Kotka Havsdagar för 30 år sedan

Breakdance och Dingo lockade folk 1985.

Tidningarna Etelä-Suomi och Eteenpäin skrev aktivt om Kotka Havsdagar 1985. Även Helsingin Sanomat uppmärksammade evenemanget som bröt alla tidigare publikrekord.
Pressfotografen Lauri Sorvoja från Kotka var på plats. Han fotograferade bland annat årets sjöfartsrådinna, riksdagsledamoten Anna-Liisa Piipari, och sjöfartsrådet, ungdomsledaren Timo Tarkiainen. De försäkrade i tidningen Etelä-Suomi att det inte var fråga om en clownroll utan ett seriöst pr-uppdrag.

Tyngdpunkterna i festivalen 1985 låg i det internationella samt i underhållning. Internationellt var i synnerhet Östersjöseminariet med såväl finska som utländska talare från Sovjetunionen, Sverige, Polen, Förbundsrepubliken Tyskland och Tyska demokratiska republiken. Till exempel Matti Klinge och Lennart Meri var bland de som fotograferades.
Pressfotografen Sorvojas lins har också fångat andra kändisar. Stjärnorna i musikdramat Kotkan ruusu som fick motstridiga omdömen var Erkki Liikanen, Leo Lastumäki, Irmeli Mäkelä och Marjot Siikasaari. I underhållningskonserten Sataman valot sjöng åtminstone Katri Helena och Eino Grön.

Ari Karkimo skriver i tidningen Etelä-Suomi: ”Det finns två sätt att tjäna pengar på festivalen, antingen ordna en Dingo-konsert eller skaffa sig ett tillstånd för ölförsäljning.” Dingo var på toppen av sin framgång. Ivriga fans köade inför havsdepån Etelä-7 som tjänade som evenemangsarena redan morgonen före konserten. Även om tidningarna huvudsakligen skrev gott om Dingo fanns det även ett missljud: ”Dingo kan man väl hoppa över när man talar om festivalens musikaliska förtjänster”, fnyser Mauno Miinalainen i tidningen Eteenpäin.
Priset för årets sjömansvisa gick till kvartetten Siimän från Pattijoki. Kvartetten fick utöver vandringspriset också 10 000 mark. Under barnens festival stod musikkabarén Satujen meri, den polska sång- och dansgruppen Radosch samt barnens egen sångtävling för musik.

Under Havsdagarna tävlade man också med ”åror, segel och motorer”. Dessutom försökte bokcaféföreningen i Kotka slå ett rekord i diktskrivande. Efter en dygnslång maraton var det glada diktare som glatt sprutade champagne omkring. Pressfotografen var igen på plats för att fånga stämningen.
Breakdance var modernt 1985. Ungdomar bjöd på fartfyllda uppträdanden i moderna kläder och frisyrer vid korsningen av Ruotsinsalmenkatu och Keskuskatu. Som bilderna visar fanns det publik på plats för att se gatudansen.
En del av bilderna som Sorvoja tog 1985 kan granskas på adressen joka.kuvakokoelmat.fi. Man får hoppas att det även i år finns fotografer på Havsdagarna vars bilder även kommande generationer har möjlighet att se.

Outi Finni

Kamera 6-7/2015

Accessoarerna visar tydligt vem som är den mest efterlängtade artisten på festivalen. Foto: Lauri Sorvoja / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket (JOKALS14Mer85Fan:4)