Konstnärer på utställningen Sanna lögner: Leo Lindsten (till vänster), Juhani Harri, Risto Vilhunen, J.O. Mallander, Olli Lyytikäinen och Antero Kare. Kari Pulkkinen / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket. Objektinumero: JOKAKP2_06Ih:10
Konstnärer på utställningen Sanna lögner: Leo Lindsten (till vänster), Juhani Harri, Risto Vilhunen, J.O. Mallander, Olli Lyytikäinen och Antero Kare. Kari Pulkkinen / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket. (JOKAKP2_06Ih:10)

Sanna lögner

Utställningen Sanna lögner presenterade 1970-talets underground.

I augusti 1970 ordnades utställningen Sanna lögner på Glogalleriet i Helsingfors. Den blivande mode- och pressfotografen Kari Pulkkinen (1946–2003) fotograferade upphängningen av verk och öppnandet av utställningen. Sanna lögner var det första gemensamma uppträdandet för konstnärsgruppen Elonkorjaajat som hade grundats våren 1970. I gruppen medverkade Pekka Airaksinen, Antero Kare, Olli Lyytikäinen, J.O. Mallander, Ilkka-Juhani Takalo-Eskola och Peter Widén samt Juhani Harri, Markus Heikkerö, Leo Lindsten och Risto Vilhunen som utomstående medlemmar. Utställningen fick sitt namn från Pablo Picassos citat ”konsten är en lögn som får oss att inse sanningen”.

Elonkorjaajats konst tog intryck av bland annat amerikansk underground och pop, bild-textkonstverk inom internationell begreppskonst, det tvärkonstnärliga inom Fluxus-rörelsen samt den zenbuddistiska strävan efter omedelbar upplevelse. Gruppen försökte integrera konsten i livet.
Elonkorjaajat anses ofta ha lanserat begreppskonsten i Finland. Visserligen skrev Mallander år 1976 att ”vi faktiskt inte är alldeles säkra på vad vår konst egentligen borde behandla. Om vi vore säkra på det, skulle vi inte behöva göra någonting.”
Gruppen undvek alla slags namnlappar och det samhälleligt programmatiska. Konsten skulle vara slumpmässig och bygga på intuition, konst ”bara för konst och inget annat”.
Medlemmarna i Elonkorjaajat-gruppen skapade mycket olika typer av verk. Sanna lögner omfattade teckningar, målningar, skulpturer och föremålskonstverk. Senare var fotografering en gemensam nämnare – konstverken var ofta fotograferade evenemang.
Alla gruppmedlemmar var antingen självlärda fotografer eller så sysslade de med fotografering i en kameraförening eller så hade de studerat fotografering vid någon konsthögskola. Peter Widén var till och med fotograf för tidskriften Seura under ett par år i början av 1970-talet. J.O. Mallander och Antero Kare hade under påverkan av modefotograf-musiker Jukka Vatanen börjat fotografera i början av 1960-talet. Vatanen medverkade även i Elonkorjaajats föregångare, undergroundbandet The Sperm, som var känt för sina provokativa jippon. Mallander och Vatanen fotograferade aktivt på jazzkonserter på Kulturhuset på 1960-talet där bland annat John Coltrane, Thelonious Monk och Duke Ellington uppträdde.

Ett par år senare i slutet av 1960-talet njöt den unga självlärda fotografen Kari Pulkkinen av konserterna på Kulturhuset och förevigade bland annat jazz- och progeuppträdanden av Dizzy Gillespie, Edward Vesala och Paroni Paakkunainens band. Fotograferingen av öppnandet av Sanna lögner är en engångshändelse i Pulkkinens arkiv, för i övrigt förekommer Elonkorjaajat inte i hans material. Det är okänt hur väl Pulkkinen kände gruppmedlemmarna eller Jukka Vatanen. De medverkade emellertid åtminstone då och då i samma pop-, jazz-, mode- och bildkonstkretsar.

Inkamaija Iitiä

Kamera 5/2015

Olli Lyytikäinen hänger upp ett konstverk på utställningen Sanna lögner på Glogalleriet 1970. Kari Pulkkinen / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket. (JOKAKP2_06Ih:3)