Hopp från språngbräda (beskuren bild). Bild: Kaleva/Journalistiska bildarkivet JOKA/Museiverket
Hopp från språngbräda (beskuren bild). Bild: Kaleva / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket

Vi två glada sagoprinsar

Journalister besöker ett sommarläger för damgymnaster i juli 1933.

”Dagens hårda kamp för existens tär och sliter på människokroppen och rubbar balansen i själen mer än under någon annan tid”, förklarar en artikel i tidningen Kaleva 2.4.1930, och ger instruktioner för att ”på ett eller annat sätt återvända till naturen”. Enligt artikeln räcker det inte med att enbart fritt röra sig i naturen. Man behöver också gymnastik och idrott. Damgymnastikklubben Oulun Kisa-Siskot inleder sin verksamhet samma vecka och beslutar sig för att gå med i förbundet Suomen Naisten Liikuntakasvatusliitto.

”Den moderna kroppskulturen, friluftslivet med dess speciella företeelser har trängt in på Muhos lugna åbrant, där man tidigare bara kunde ha drömt om slåttermaskinens klickande”, skriver Marttiinus, det vill säga Martti Putaala, några år senare i tidningen Kaleva. Sommarlägret, som anordnas av Suomen Naisten Liikuntakasvatusliitto, har uppmärksammats av journalister och lokalbefolkningen eftersom det finns tillräckligt med material om lägret för minst fyra nummer av Kaleva.

”Bilens kylare spolades, strömmarna rann och det smattrade på taket så vi trodde att det regnade småspik”, rapporterade Marttiinus om resan till lägret. Väl framme var det våta vädret bara en bisak. Journalisten får allt att låta roligt, bekymmerslöst och helt ofarligt redan från mottagningen: ”Fröknarna gick virilt utan att dra sig för ormbunkarna som dröp av vatten och förde genast med sina friska väsen med sig en riktig fläkt av fritt lägerliv.” I skydd av det största tältet får journalisterna stora koppar kaffe med grädde och smörskorpor. ”Vi två glada sagoprinsar uppassade av skogsnymfer”, som Marttiinus uttrycker saken.

Hela fyra bilder tagna av fotografen har publicerats den senaste tiden, även om bilder brukar vara sällsynta bland den tätt uppställda texten. De valda bilderna bekräftar journalistens otroliga beskrivning genom att betona lekfullhet och impulsivitet. På en springer kvinnorna barfota, vilket enligt bildtexten är ”lek i naturens sköte”. Under kaffepausen trängs alla i samma tält i en leende skara, och att diska på åstranden verkar rentav få kvinnorna att skratta. I de rikliga ordvändningarna döljer sig korta omnämnanden om gymnastik och att ”en mängd idrottsutrustning som passar även män riktigt bra” finns med. Den enda publicerade bilden på gymnastik eller idrott har fått bildtexten ”bollek på lägret i Muhos”.

Totalt elva glasnegativ av sommarlägret 1933 har bevarats. En bild på kvinnorna som gymnastiserar i en ståtlig formation med huvudena och nävarna högt har inte publicerats. På ett par glasnegativ står eller sjunger gruppen i nästan militär ordning, tydligen med respekt för flaggan. Det är dock inte alla som sjunger. Veterligen har dessa medföljande bilder där individer sticker ut från mängden också blivit opublicerade.

Text: Outi Finni

Kamera 6/2021

Gymnast i strandlandskap. Bild: Kaleva/Journalistiska bildarkivet JOKA/Museiverket

Gymnast i strandlandskap. Bild: Kaleva / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket