Avslappnad stämning på Ruisrock 1970. Foto: V. K. Hietanen / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket. Objektinumero: JOKAVKH2D04A:6
Avslappnad stämning på Ruisrock 1970. Foto: V. K. Hietanen / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket (JOKAVKH2D04A:6)

Gränslös glädje med rock!

På Ruisrock rockade man loss första gången år 1970.

Enorma ovationer eskorterade Konsta Jylhä och Kaustisen Purppuripelimannit upp på scenen på Finlands första rockfestival år 1970. Många i festivalpubliken kommer fortfarande ihåg Peltoniemen Hintriikan surumarssi som spelmännen spelade.

Första Ruisrock var ett tredagarsevenemang i Runsala i Åbo 21−23 augusti 1970. Den sista dagens mest populära artist var Konsta Jylhä, tyckte man i tidningen Helsingin Sanomat.

Radion erbjöd inte många musikprogram för unga år 1970. Då var man redo med bandspelaren för att spela in på C-kassett, när Nuorten sävellahja 22001 sändes på radion mellan klockan fyra och fem på lördagar. Eller när man i söndagens program Lista i trekvart spelade upp favoritlåtar som lyssnarna hade röstat fram.

En ihärdig grupp studenter övertygade de ansvariga för Åbo musikfestspel att ungdomarna behövde pop och rock. Gruppen tiggde till sig Saaronniemis campingplats på natursköna ön Runsala för Finlands första rockfestival. Vid sidan om Åbo musikfestspel föddes Turku International Pop & Rock Festival, senare Ruisrock.

Gänget som grundat Ruisrock skickade inbjudningar till tiotals band. Pink Floyd var för dyrt: bandet bad om 500 pund utöver utgifterna! Inte heller Rolling Stones hördes på Ruisrock, eftersom Mick Jagger var på semester i augusti. I stället lyckades arrangörerna locka de brittiska banden Argent, Family, Blue Mink och Colosseum till somriga Finland. Bland de finländska artisterna fanns Wigwam, Kalevala och Rauli Badding Somerjoki.

Rockmusiken spelade. Ungdomar i tusentals och åter tusentals vandrade mot Runsala. Där fick den äldre befolkningen något att fundera på, berättar V. K. Hietanen, fotograf på Helsingin Sanomats lokalredaktion i Åbo, i sin bok Kameran takana V. K. Hietanen. Den 46-åriga pressfotografen förstod att något av aldrig skådat slag var på gång. Han ville med sin kamera snarare ta tillvara det som hände framför scenen än det som hände på själva scenen.

Alla Hietanens bilder är svartvita. Stämningen är avslappnad. Festivalpubliken jammar i takt med musiken. Någon har en flaska under armen och en cigarett i mungipan. Man kände sig lite trött efter mycket festande.

Väninnor slappar på en filt på gräsmattan. Sandalerna ligger på marken. Solen skiner. Det är sommar. Och överallt finns det ungdomar, tusentals ungdomar.

Arrangörerna var förberedda på 5 000 åhörare, men överraskande nog anlände 38 000 ungdomar till platsen och började festa.

”Poliserna var mest överraskade över ungdomarnas goda uppförande. Det uppstod inga som helst bråk, ingen dog eller föddes”, skrev Helsingin Sanomat efter festivalen. Nästa år samlades svindlande 100 000 ungdomar till Ruisrock. Ruisrock blev Finlands äldsta festival, där man fortfarande rockar sommaren 2017.

V. K. Hietanen har i sina fotografier avbildat stämningen på Ruisrock under 1970-talet. Bilderna kan ses i Museiverkets webbtjänst www.kuvakokoelmat.fi.

Raija Linna

Kamera 6/2017

Foto: V. K. Hietanen / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket

Foto: V. K. Hietanen / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket (JOKAVKH2D04A:2)