Fotograferingssession av Jockey Y-front på Ateljee Kolmonen 1971. Foto: Kari Pulkkinen / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket. Objektinumero: JOKAKP4_01Muo:14
Fotograferingssession av Jockey Y-front på Ateljee Kolmonen 1971. Foto: Kari Pulkkinen / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket (JOKAKP4_01Muo:14)

Kalsonger i ljuset

I modefotograf Kari Pulkkinens studio spelas alltid avslappnad musik.

Två manliga modeller i en fotostudio, nu fotograferas Jockey Y-front halvlånga kalsonger. Året är 1971, platsen är Ateljee Kolmonen och bakom kameran står modefotografen Kari Pulkkinen. Fotograferingen planeras. Kai Savolainen till vänster vänder blicken åt sidan – det tycks också finnas andra än bara fotografen och modellerna i studion. Framför männen finns en träram. Vad tjänar den till? Gränsar den bildytan eller är den ett slags ljuslåda som fokuserar ljuset från spotlights på kanterna av bilden till kalsongerna?

Studion på Ärtholmsgatan, Ateljee Kolmonen, hade år 1971 varit verksam i ett par år. Fotografen Kari Pulkkinen (1946–2003) var ända från början en viktig primus motor för studion. I studiolokalerna arbetade utöver Ateljee Kolmonen även två andra grundare, Tomi Lamminen och Jukka Tikkanen, samt fotografen Harri Kosonen som hade arbetat som egenföretagare och fokuserat på industrifotografering. Utöver kamerautrustningen fanns det även bland annat förstoringsmaskiner och studioblixtanordningen Pro med tre blixtreflektorer i studion. Pulkkinen som hade studerat elteknik vid tekniska läroverket i Helsingfors var intresserad av allt som hade att göra med ljus och belysning och utvecklade nya metoder kring belysning och optik. Han filade och förbättrade sina fotografier ständigt och följde noggrant upp nya fotograferingsanordningar som kom ut på marknaden och uppdaterade regelbundet sin egen utrustning. På Ateljee Kolmonen fanns dessutom alltid anordningar för återgivning av musik. Kari Pulkkinen hade själv tidigare arbetat som mannekäng och fotomodell och fotograferade i början av sin karriär ofta elever vid mannekängskolan. I studion spelades alltid musik så att han fick de unga modellerna att slappna av. Pulkkinen ville göra fotograferingar till modeshower i liten skala.

Konfektionsindustrin och tillväxten av den finländska konfektionsbranschen skapade efterfråga på både fotomodeller och fotografer. Som modeller fungerade vid den tiden såväl utbildade mannekänger, kändisar som vanliga människor. Mallit r.y. som grundades 1971 tjänade som ett modellregister via vilket fotograferna kunde få modellernas kontaktuppgifter. Modefotograferna arbetade ofta med sina favoritmodeller med vilka samarbetet var smidigt. Några av Kari Pulkkinens favoriter var hans vänner och kollegor från mannekängåren, Kai Savolainen, Pekka ”Pexi” Tavastila, Pirkka Pekuri och Ekku Peltomäki.
Pulkkinen etablerade sig som en finsk modefotograf på några år. Han var känd som en målmedveten och tillförlitlig fotograf som strävade efter perfektion och var beredd på att arbeta till och med dygnet runt om det behövdes. Journalistiska bildarkivet vid Museiverkets bildsamlingar fick Pulkkinens negativ- och diasamling 2011. Av materialet har man digitaliserat cirka 2 300 och katalogiserat cirka 1 600 fotografier. En del av fotografierna kan granskas på adressen joka.kuvakokoelmat.fi.
Fotoutställningen Pulkkinen campittaa! i lobbyn på Museiverkets bibliotek på Sturegatan 2a, Helsingfors, till den 31 januari 2015.

Joanna Maltzeff

Kamera 1/2015

Manchesterkavaj. Som fotomodell boxaren Arto Nilsson, 1973. Foto: Kari Pulkkinen / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket (JOKAKP6_01Muo:5)

Smycken. Fotomodellen Sirpa Suosmaa, 1977. Foto: Kari Pulkkinen / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket(JOKAKP10_01Muo:10)