General Raappana med sin tama björnunge Mesikkä. Foto: Pauli Jänis / Museiverkets Bildsamlingar. Objektinumero: HK7744:1580
General Raappana med sin tama björnunge Mesikkä. Foto: Pauli Jänis / Museiverkets Bildsamlingar (HK7744:1580)

Generalen och björnen

Pauli Jänis fotograferade generalmajor Raappanas älsklingsbjörn Mesikkä.

TK-fotografen Pauli Jänis (1911–1984) för 10:e informationskompaniet tog ett antal bilder på kommendören för 14:e divisionen, generalmajor Erkki Raappanas älsklingsdjur, björnungen Mesikkä. Fotografierna har tagits under frontförhållanden 1944 och skadats under årens lopp. De visar emellertid fortfarande bra förhållandet mellan Mesikkä och general Raappana.

General Raappanas och björnen Mesikkäs gemensamma vandring började kring Rukajärvi vårvintern 1944 när divisionens jägarexpedition sköt ihjäl en björnhona i sin lya. Man gav en av ungarna som gåva till divisionens kommendör som var känd för att han tyckte om djur.
Under ställningskriget hade Raappana gott om tid att skola Mesikkä. I ett brev som generalen skickade till sin hustru konstaterade han att ”om den där björnungen (en flicka är den visst) inte skulle finnas, skulle jag oftast inte veta vad jag skulle ta mig till. Nallen ger mig mycket glädje och är så intressant att se på. Den är mycket trevlig och utvecklas snabbt”.
På snygghet prutade man inte på ens i vildmarksförhållanden. Till och med Mesikkä gick och simmade varje morgon före tjänstgöringen i den närliggande sjön Novinka. Björnen tyckte uppenbarligen också om att bli fotograferad.
Sommaren 1944 tog stridverksamheten fart och under avvärjningsstriderna ansåg man att det skulle vara bäst om man avvande Mesikkä. Trots talrika försök följde björnen envist efter de finska trupperna, simmade till och med över vattendrag för att få vara med de sina. Till slut hade man ingen annan möjlighet än att skicka björnen till Högholmens djurpark i en transportlåda.

Efter kriget i februari 1947 anhölls Raappana som hade blivit utsedd till chef för gränsbevakningssektionen för deltagande i den så kallade vapensmusselaffären. Han dömdes till åtta månader i häkte.
Tiden blev lång för den oskyldigt dömda generalen. Som ett försök att bli pigga upp sig tapetserade han väggarna i sin cell med fotografier av Mesikkä som Pauli Jänis hade tagit.
Major Eero Kivelä som likaså hade varit åtalad för vapensmussel har berättat om ett möte i Raappanas cell. Kivelä hade undrat varför generalen hade fotografier av en björn på väggarna. Raappana hade berättat om Mesikkä för majoren. Kivelä hade frågat generalen om denne hade varit och besökt Mesikkä på Högholmen. ”Utan att ljuga kan jag säga att Raappana fick en tår stor som lillfingerspetsen i ögat när han svarade: ’Int’ har jag kunnat gå och se Mesikkä för Mesikkä är fånge’.”
I oktober 1947 friade krigsöverdomstolen Raappana från häktet genom ett mellanbeslut men först i mars 1949 förkastade högsta domstolen åtalet slutgiltigt. Generalmajor, Mannerheimkorsets riddare Erkki Johannes Raappana dog den 14 september 1962.
Utöver fotografierna av Mesikkä finns i Museiverkets tjänst kuvakokoelmat.fi också nästan 2 500 andra bilder som Pauli Jänis tog av 14:e divisionen under fortsättningskriget.

Rauno Lipponen

Kamera 5/2014

Mesikkä tar sitt morgondopp i sjön Novinka på sommaren 1944. Foto: Pauli Jänis / Museiverkets Bildsamlingar (HK7744:408)