Kamera-tidningens artiklar 2020

Kamera 1/2020

En översikt över Finska Missionssällskapets bildsamling

Museiverkets Bildsamlingar fick 2015 ta emot Finska Missionssällskapets bildsamling som donation.

Kamera 2/2020

Lille Pietaris stad

Av Anja Hallas gatubilder skapas ett 20 år långt reportage om gamla Trä-Heinola.

Kamera 3/2020

Kamerafångster härifrån och därifrån

Tidningen Suomen Kuvalehti samlade läsarfotografier redan 1917.

Kamera 4/2020

Ni tar en liten hutt och är strax framme

Kalevi Keihänen erbjöd pressfotografen en resa till Australien.

Kamera 5/2020

På en väglös väg

Den unge reportern Eero Sauri fotograferade Tornedalens liv och människor på 1950-talet.

Kamera 6/2020

I Kitty Drews fotspår

UA Saarinen inviger åskådaren i mysterier.

Kamera 7/2020

På grevens tid

Greve Louis Sparre fotograferade i Kajanaland och ryska Karelen för mer än 120 år sedan.

Kamera 8/2020

Från utkanten av Helsingfors till global cirkulär ekonomi

I pressfotograf UA Saarinens fotografier uppmanas man till att återvinna.

Kamera 9/2020

Att dokumentera nutiden

Museerna dokumenterar dagens fenomen och händelser.

Frun vallar kor på Rådshustorget i Kajana 1894. Fotografiet digitaliserat av glasnegativ. Foto: Louis Sparre / Kaleva / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket (JOKAKAL3B2643B:18)

Barnen leker vid försäljningsplatsen för metallskrot 1958. UA Saarinen dokumenterar återvinningen med närmast filmlika fotografier. Det kan vara fråga om en upplysningskampanj. Foto: UA Saarinen / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket

Barnen leker vid försäljningsplatsen för metallskrot 1958 i Helsingfors. UA Saarinen dokumenterar återvinningen med närmast filmlika fotografier. Det kan vara fråga om en upplysningskampanj. Foto: UA Saarinen / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket (JOKAUAS2_4675:8)