På väg till arbetet i Hattula. Foto: Matti Poutvaara / Museiverkets Bildsamlingar. Objektinumero: KK5079:8739
På väg till arbetet i Hattula. Foto: Matti Poutvaara / Museiverkets Bildsamlingar (KK5079:8739)

En upptäcktsfärd i ett förlorat land

Efterkrigstidens Finland genom Matti Poutvaaras ögon.

Hur klädde sig finländarna innan klädindustrin erövrade världen? Hur såg landsbygden ut innan de stora varuhusen, stormarknaderna och möbelaffärerna kom? Hur såg Finlands städer ut innan bilarna erövrade gatorna och husen täcktes av reklamskyltar.
Matti Poutvaara (1909-1989) publicerade under sin karriär tiotals fotografiska verk som skildrade Finland. Till en del skrev han också texterna själv. Poutvaaras bilder för betraktaren tillbaka till de svartvita filmernas Finland.
För sjuttio år sedan plöjs åkrarna ännu med häst, och människor bor på bondgårdar och mjölkar kor. Det finns djur överallt. Kvinnor poserar i folkdräkt och klär sig i klänningar och förkläden. Männen bär hängslen och kepsar. Tobaken glöder. Lantarbetare går på byvägen med liar över axeln.
Människor klär sig inte i massproducerade kläder. Fälten är fulla av höstörar och åarna av flottstockar. En bil är en sällsynt syn. Däremot finns det hästar överallt, också i städerna.
Ännu år 1940 fanns i Finland omkring 400 000 hästar, men bara 70 000 registrerade motorfordon.

Efter kriget, när landet byggdes upp igen, reste sig i städerna de första stenhusen, som Poutvaara ser som symboler för den nya tiden. Kansallis-Osake-Pankki är det första företaget som systematiskt bygger sina lokaler bland de små trähusen på landsbygden.
Köpcentra börjar byggas under 1960-talet, och stormarknader börjar konkurrera med torgen, även i småstäder. Hela nationen är stolt över sina fabriker och kraftverk, och man bygger moderna sjukhus och daghem.

Poutvaara fotograferade också mer isolerade delar av Finland från land, från vattnet och, framför allt, från luften. Han flög kors och tvärs över Finland med Aero Oy:s (senare Finnair) flygplan och publicerade fantastiska bilder av bland annat Finlands skärgårdslandskap. I hans samling ingår omkring 60 000 svartvita negativ från åren 1946-1964.
Poutvaaras mycket omfattande bildsamling skildrar i huvudsak natur, människor, industri, arkitektur och sevärdheter. Genom hans bilder kan man göra en resa i ett svunnet Finland och träffa dess invånare.
Museiverkets Bildsamlingar har digitaliserat en stor del av Poutvaaras bilder och gjort dem tillgängliga på kuvakokoelmat.fi och i webbtjänsten finna.fi.

Sari Mäenpää

Kamera 7/2016

Ett barn i ett fönster i Hartola. Foto: Matti Poutvaara / Museiverkets Bildsamlingar (KK5079:15.HART.5)