Minikjolar och marijuana - Museiverket Minikjolar och marijuana
Miss Kesä, Seija Katila, går förbi en kvinna från London i Hyde Park, London, april 1969. Foto: Markku Lepola / JOKA / Museiverket. Objektinumero: JOKAMAL2A02:11
Miss Kesä, Seija Katila, går förbi en kvinna från London i Hyde Park, London, april 1969. Foto: Markku Lepola / JOKA / Museiverket (JOKAMAL2A02:11)

Minikjolar och marijuana

Inget är vackrare i London än vänskap och kärlek våren 1969.

”Inte kan kjolen vara så där kort, vad ska folk säga!” förfasade sig ’Miss Kesä’ under en fotograferingsresa till London, även om fållen på den ljusröda manchesterklänningen var bland de längsta i London.

Damtidningen Eeva tog med sig fröken Seija Katila till svängiga London våren 1969. Flickan hade vunnit Miss Kesä-tävlingen i Hangö Kasino sommaren innan. Nya vindar i modevärlden föredrog korta kjolar och smala, långa ben.

Mot slutet av 1960-talet var London internationellt intressant både ur modets, fotograferingens och musikens synvinklar. Den brittiska fotografen David Bailey blev en förebild för fotografer, och Beatles gav ut sitt album av psykedelisk pop, Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band.
Journalist Ulla-Maija ”UMA” Aaltonen och pressfotograf Markku Lepola skickade nyheter om London hem till Finland genom Eeva-tidningens spalt ”Olipa kerran...” (Det var en gång).
På Piccadilly Circus intervjuade Uma Aaltonen medan Markku Lepola fotograferade Londons hippies, som hade som vana att hänga vid foten av Anteros-statyn och röka marijuana. Hippieidealen om frihet och individualism, fred och kärlek, hade kommit till Storbritannien från USA, och hippierna var ett synligt fenomen i London mot slutet av 1960-talet. De unga vuxna som fötts efter kriget tog upp plats, och motsatte sig den föregående generationens konservativa åsikter.
Att hitta en plats att vara och bo för de hemlösa hippierna ledde till stora omvälvningar i London. I slutet av mars 1969 hade Londons polis vräkt hippierna från den s.k. Genesis Hall, ett före-detta hotell på 178 Drury Lane som stått tomt. Till näst höll man på att vräka hippierna från en byggnad när Buckingham Palace som de ockuperat.
Hippiernas senaste idé hade varit att köpa St. Patrick’s Island i Irland och skapa en kommun där. Sammanstötningarna mellan hippierna och polisen var häftiga, och i dem deltog också lokala skinheads och medlemmar ur Hells Angels-gänget.

Markku Lepola fick smak för gatufotografering - vid sidan om mode- och intervjufotograferier - under foto- och intervjuresan till London. Bilderna är dynamiska och naturliga, som var typiskt för tiden. Människorna har fotograferats i ögonblicket, och även poseringarna känns naturliga.
Fotograf Markku Lepola (f. 1946 i Forssa, d. 2016 i Helsingfors) var freelancer år 1969. Han inledde fotograferingen i sin skolas kameraklubb, och studerade senare fotografering på Konstindustriella högskolans fotograferingslinje i Ateneum. Han utexaminerades som professionell fotograf år 1966 och arbetade under sin studietid för reklamfotografibyrån Raimo Poutanen.
Museiverkets Journalistiska bildarkiv JOKA fick Lepolas negativsamling i juli 2017. Av samlingens bilder har över 400 digitaliserats, och man kan bekanta sig med dem genom Journalistiska bildarkivet JOKAs elektroniska bildtjänst joka.kuvakokoelmat.fi.

Joanna Maltzeff

Kamera 8/2018

”Det finns inget vackrare än vänskap och kärlek, det är allt jag vill ha och allt jag kan säga om livet”, sa en ung man medan han kramade sin vän. Foto: Markku Lepola / JOKA / Museiverket

”Det finns inget vackrare än vänskap och kärlek, det är allt jag vill ha och allt jag kan säga om livet”, sa en ung man medan han kramade sin vän. Foto: Markku Lepola / JOKA / Museiverket (JOKAMAL2A02:27)