I skogsarbetarlägret nära Port Arthur i Ontario, Kanada, 1927. Foto: Sakari Pälsi / Museiverkets Bildsamlingar. Objektinumero: VKK158:38
I skogsarbetarlägret nära Port Arthur i Ontario, Kanada, 1927. Foto: Sakari Pälsi / Museiverkets Bildsamlingar (VKK158:38)

Sakari Pälsi och kanadafinländarna

Sakari Pälsi fotograferade finländare i Kanada på 1920-talet.

Arkeologen, etnologen, upptäcktsresanden, författaren och fotografen Sakari Pälsi (1882-1965) besökte Kanada.
”Jag åt vid männens bord i köksstugan. Han som satt bredvid mig drack tomatsaft till maten. De andra drack öl. Maten var god. Jag gick omkring och fotograferade. På bilderna ser man att arbetet gick till på ungefär samma sätt som hemma.”
Så här beskrev han sitt besök i skogsarbetarlägret. Lägret var beläget vid stranden av en flod nära Annan Ollis farm. Den låg i Ontario nära hamnstaden Port Arthur, som hade en stor skogsindustri. Numera är området en del av staden Thunder Bay.

På gruppbilden avspeglas arbetarnas misstänksamhet – vem är den där typen? – men också glädje och förnöjelse. Tobaken smakar.
Bilden publicerades i Pälsis bok Suuri, kaunis ja ruma maa – Kuvia ja kuvauksia Kanadan-matkalta som gavs ut 1927. Boken inleds med bilder från båtresan och fortsätter med en beskrivning av landstigningen i Kanada. Med på resan var också finska emigranter, som ”inte lämnades i hönsburar” vid ankomstkontrollen.
Alla finländare som var med fick stiga i land och börja ett nytt liv i det nya landet.
I början av 1920-talet var över 12 500 av invånarna i Ontario i Kanada finländare, och antalet ökade kraftigt fram till början av 1930-talet. Förutom inom skogsindustrin arbetade de bland annat i gruvor, på olika byggarbetsplatser och på egna jordbruk.
Eftersom naturen och klimatet liknade det de var vana vid hemifrån kunde de använda ungefär samma arbetsmetoder som hemma. Bågsågen och yxan användes under 1920-talet även i Kanadas skogar.
Idag bor omkring 130 000 personer med finländsk bakgrund i Kanada.

Pälsi fortsatte fotografera och ville också undervisa andra. Det gjorde han bland annat genom sin bok Näppäilkää hyviä kuvia – Käsivaraisen pikavalokuvauksen opas, som gavs ut 1930. Pälsis bilder dokumenterar verkliga situationer och människor och hör till de bästa etnologiska fotografierna från sin tid.
Pälsis fotografier och andra bilder som dokumenterar migrationen i början av 1900-talet är aktuella även idag. Ämnet presenteras i en PopUp-utställning på Nationalmuseet som behandlar migranter, evakuerade, invandrare och asylsökande.

Ismo Malinen

Kamera 1/2016

”Pappersträarbetare” nära Port Arthur i Ontario, Kanada, 1927. Foto: Sakari Pälsi / Museiverkets Bildsamlingar (VKK158:40)