President Urho Kekkonen (till vänster) i ett möte med Sovjetunionens ledare Leonid Brezjnev på Presidentens slott 31.7.1975. Foto: PF-team / Pressfoto Zeeland / JOKA / Museiverket. Objektinumero: JOKAPF3AiV02C:6
President Urho Kekkonen (till vänster) i ett möte med Sovjetunionens ledare Leonid Brezjnev på Presidentens slott 31.7.1975. Foto: PF-team / Pressfoto Zeeland / JOKA / Museiverket (JOKAPF3AiV02C:6)

Tre heta dagar i Helsingfors

År 1975 var pressfotografer sysselsatta med ESSK i Helsingfors.

I mitten av juli 1975 var det bara underskrifterna som saknades i det avslutande dokumentet från Europeiska säkerhets- och samarbetskonferensen i Geneve. Finland fick två veckor på sig för förberedelserna inför ett historiskt möte mellan statsöverhuvuden från överallt i Europa samt från USA och Kanada. Nyhetsbildbyrån Pressfoto grundade PF-teamet för ESSK. Teamet bestod av pressfotograferna Christian Westerback, Zacharias Johansson, Heikki Kotilainen, Leif Weckström, Kai Hagström och Lauri Kautia. De fotograferade förberedelser, konferensens gång, möten mellan statsöverhuvud och programmet för fruar. Fotografier av ESSK skickades från Helsingfors till landsortstidningar med buss, tåg och flygplan.

Även utländska bildbyråer var intresserade av fotografierna. När det gällde säkerhet lämnades inget åt slumpen. Polismän värvades från landskapen. Soldater stod med vapen i handen på taket på hotell Hesperia och vid korsningarna mellan centrum och flygplatsen. Arméns pansarbil stod och väntade på Sjöskogs flygplats. Även utländska säkerhetsmän var närvarande. Johansson berättar att man inte skulle ha fått fotografera prickskyttarna och att han fick en anmärkning för det. Konferensen ägde rum på Finlandiahuset. Kring huset uppfördes ett nätstängsel som karikatyrtecknaren Kari Suomalainen kallade för Kekkonens katsa. Godsstationen och järnvägsspår i Tölö revs och ersattes med en parkeringsplats. Ett långt avsnitt på Mannerheimvägen stängdes för trafiken. Nationalmuseet hade stängt under hela tredagarskonferensen. ”Helsingfors städades rent från skräp och alkisar”, berättar Kotilainen. Finland gjorde sitt bästa.

Pressfoto-fotograferna minns att Helsingfors var ”ett totalt kaos”. Bussarna gick hur som helst. Svarta bilar tog gäster till möten och middagar runt om i staden. Redaktören Maarit Tyrkkö (numera Huovinen) och regissören Mikko Niskanen deltog i en trädgårdsfest gästerna till ära på Fiskartorpet. Sommaren visade sitt bästa ansikte. På bilden har Tyrkkö en bandspelare i handen. Hon skrev en artikel till Suomen Kuvalehti där hon arbetade som redaktör. I sin bok Tyttö ja nauhuri berättar hon att hon år 1975 tillbringade mycket tid i sällskap med president Urho Kekkonen. Tyrkkö deltog i officiella tillställningar men träffade presidenten då och då också på sin fritid. Regissören Mikko Niskanen har en kamera. Han filmade material för en dokumentär om ESSK. Filmen ETYK – päämääränä rauha (ESSK - med freden som mål) blev färdig 1980 och vann dokumentärserien på den internationella filmfestivalen i Moskva följande år.
I Niskanens film uppträder generalsekreteraren för Sovjetunionens kommunistiska parti Leonid Brezjnev, som president Kekkonen också träffade under fyra ögon under ESSK. På bilden är Brezjnev på gott humör. Det var Helsingforsandan som blåste.
Statsöverhuvuden för 35 länder undertecknade Helsingforskonventionen under konferensens sista dag. ”Hela Finland var så upprymt”, beskriver Kotilainen. Det blev dags att åka hem. Finlandiahuset blev tomt. Pappren föll på golvet.

Raija Linna

Kamera 8/2015

President Kekkonen (till höger) diskuterar med Mikko Niskanen och Maarit Tyrkkö på Fiskartorpet under ESSK 31.7.1975. Foto: PF-team / Pressfoto Zeeland / JOKA / Museiverket (JOKAPF3AiV02B:22)

ESSK:s avslutande dokument, Helsingforskonventionen, undertecknades 1.8.1975. Konferensen har upphört. Foto: PF-team / Pressfoto Zeeland / JOKA / Museiverket (JOKAPF3AiD02:4)